اتصالات دارویی: اتصالات استیل دارویی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

اتصالات دارویی: اتصالات استیل دارویی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

اتصالات دارویی استیل کدامند؟ ویژگی‌های اتصالات صنایع دارویی چیست؟ چرا فقط از انواع خاصی از اتصالات استیل در صنایع دارویی استفاده می‌شود؟ چه تفاوتی بین اتصالات استیل دارویی با دیگر انواع اتصالات استیل وجود دارد؟ چه استانداردهایی در ساخت این نوع اتصالات استیل باید رعایت شود؟ پاسخ تمامی سوالات شما در رابطه اتصالات دارویی را در این مقاله آورده‌ایم؛ با ما همراه باشید.

 

اتصالات دارویی چیست؟

اتصالات دارویی از انواع اتصالات استیل و شامل ابزارآلاتی است که برای متصل کردن لوله‌ها و تجهیزات مرتبط در صنایع دارویی به‌منظور انتقال مواد دارویی استفاده می‌شود.

در صنایع دارویی، انتقال بهداشتی مواد دارویی بدون ذره‌ای آلودگی اهمیت بسیار زیادی دارد. در کنار پاکیزه و بهداشتی نگه داشتن لوله‌ها که خیلی مهم است، انتخاب نوع مناسب اتصالات استیل دارویی هم باید مورد توجه قرار گیرد؛ به همین دلیل برخلاف دیگر صنعت‌ها، نمی‌توان از هر نوع اتصالاتی در صنعت دارویی استفاده کرد.

 

اتصالات صنایع دارویی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

گفتیم که اتصالات دارویی استنلس استیل از اهمیت بسیاری بالایی برخوردارند و نمی‌توان از هر اتصالی در صنایع دارویی استفاده کرد؛ احتمالاً این سوال برایتان پیش آمده که اتصالات مناسب برای صنایع دارویی کدامند و باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

  • مقاومت شیمیایی در برابر مواد اسیدی
  • مقاومت در برابر خوردگی
  • دارای سطح صاف و صیقلی
  • مقاومت و سازگاری با روش های CIP
  • استحکام مکانیکی بالا در فشار و دمای زیاد

در ادامه این ویژگی‌ها را با توجه به اهمیتی که دارند مفصل‌تر توضیح داده‌ایم.

پیشگیری از آلودگی مواد

ورود کوچکترین میکروب یا آلودگی به داخل لوله‌ها و تجهیزات صنایع دارویی می‌تواند ایمنی و کیفیت فرآیند تولید را به خطر انداخته؛ سلامت محصولات نهایی را تحت تاثیر قرار دهد. از آن‌جایی که اتصالات استیل دارویی سطحی کاملاَ صیقلی، بدون درز دارند و سطح زبری آن‌ها کمتر از 0.38 (RA<0.38) است، باعث می‌شود فضایی برای رشد میکروب و دیگر ذرات خارجی وجود نداشته باشد.

بهینه‌سازی فرآیند تولید

اتصالات دارویی با انتقال روان و مطمئن سیالات به بهینه‌سازی فرآیند تولید کمک می‌کنند. به این نکته دقت داشته باشید که یک اشتباه کوچک مثلاً ورود ذرات خارجی می‌تواند باعث توقف فرآیند تولید و در نتیجه ضرر هنگفتی به صنایع دارویی شود.

همچنین اتصالات دارویی به دلیل تنوع بالا می‌توانند با مدل‌های مختلف تجهیزاتی مانند پمپ‌ها، فیلترها، مخازن و لوله‌ها سازگاری و هماهنگی کامل داشته باشند که این مساله انعطاف‌پذیری عملیاتی را افزایش می‌دهد.

سازگاری با مواد سیال

مواد دارویی به هیچ وجه نباید با اتصالات و لوله ها واکنش شیمیایی نشان دهند؛ به همین دلیل در ساخت اتصالات دارویی از آلیاژهای 316، 316L ،304L و 304 استفاده می‌شود. آلیاژ این نوع اتصالات باید به صورتی باشد که در طول فرآیند واکنشی صورت نگیرد؛ در نتیجه اتصالات با گذشت زمان کمتر دچار خوردگی می‌شوند و محصول نهایی هم از نظر طعم، رنگ و بو تغییری نمی‌کند.

 

انواع اتصالات دارویی استیل

اتصالات دارویی به چند دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه توضیحات مختصری برای توضیح انواع آن آورده‌ایم:

  • اتصال جوش لب به لب: همان اتصال جوشی است که در سطح بیرونی اتصالات به هم جوش داده می‌شود. دقت داشته باشید که سطح داخلی به هیچ وجه نباید جوش بخورد.
  • اتصال ساکت ولد: در این حالت لوله به داخل اتصال فرو می‌رود و دور محیط بیرون را جوش می دهند.
  • اتصال کلمپی: این نوع اتصال از چند فرول و گسکت بین آن‌ها تشکیل شده است که با استفاده از چند گیره به هم متصل می‌شوند. کلمپ‌ استیل بیشترین کاربرد را در اتصالات دارویی دارد؛ به این دلیل که هم نصب این نوع اتصالات راحت است و هم به آسانی قابل جدا شدن و تمیز کردن (CIP) هستند.
  • اتصال کوپلینگی: دارای دو بخش نر و مادگی است که به راحتی می‌توانند به داخل هم بروند و متصل شوند. در نقاطی که استهلاک بالا بوده و نیاز به تعویض زیاد است، از اتصال کوپلینگی استفاده می‌شود.

 

استانداردهای اتصالات دارویی

استانداراستانداردهای مختلفی برای اتصالات دارویی تعریف شده است که در ادامه به تعدادی از آن‌ها پرداخته‌ایم.

استاندارد ASME-BPE

مهم‌ترین استاندارد اتصالات دارویی ASME-BPE (استاندارد ASTM) است؛ به اتصالاتی که استاندارد ASME-BPE دارند، به طور خلاصه اتصال BPE می‌گویند. این نوع اتصالات علاوه بر استحکام بالا، سطح داخلی تمیزتر و براق‌تری دارند. اتصالات BPE دارای نشانه‌های خاصی از جمله شماره حرارت، نوع ماده، شرکت، کشور مبدا، زبری سطح و علامت BPE بوده و بیشتر آن‌ها دارای درپوش هستند.

مسئلۀ دیگری که باید در سطح داخلی اتصالات دارویی به آن توجه کرد، میزان زبری است. مقدار زبری در استاندارد BPE هم اهمیت زیادی دارد که باید از 0.38 کمتر (RA<0.38, MP&SF1) باشد.

استاندارد SF1 و SF4

دو استاندارد SF1 و SF4 برای تشخیص میزان زبری سطح درونی اتصالات دارویی وجود دارند. استاندارد SF1 یا پولیش مکانیکی، شامل فرآیند صاف کردن سطح داخلی اتصالات با استفاده از سمباده، ذرات ساینده و خمیر مخصوص است. میزان زبری در این نوع پولیش باید کمتر از 0.51 (RA<0.51) باشد.

استاندارد SF4، فرآیند صیقل دادن به روش الکتریکی و به کمک جریان برق یا اسیدهای مخصوص است. میزان زبری در این استاندارد باید کمتر از 0.38 (RA<0.38) باشد.

دیگر استانداردهای مرتبط با اتصالات دارویی شامل ASTM A270 و 3A است؛ اما مهم‌ترین و پرکاربردترین آن ها ASME BPE است.

 

کلام آخر: هر اتصال استیلی مناسب صنایع دارویی نیست!

یکی از مهمترین کاربرد‌های اتصالات استیل در صنایع دارویی است و به دلیل انتقال مواد دارویی در این صنعت حتماَ باید از آلیاژهای خاص مانند 304L و 316L و 316 استفاده کرد. در این مطلب سعی کردیم تا علاوه بر تعریف و معرفی انواع اتصالات دارویی، شما را با مهم‌ترین استاندارد به کار رفته در ساخت این نوع اتصالات آشنا کنیم. شما می‌توانید انواع اتصالات دارویی را در صفحه اتصالات استیل مشاهده کرده و برای خرید با کارشناسان استیل پاسارگاد برای مشاوره تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *