وزن ورق استیل نسبت به سطح آن با چه فرمولی بدست می‌آید؟

برای محاسبه وزن ورق استیل باید به چند سوال پاسخ داد؛ اول اینکه قصد استفاده از چه نوع آلیاژ ورق استیلی را دارید؟ دوم اینکه هدفتان چیست؟ پاسخ به این دو سوال اهمیت زیادی دارد. برای اینکه بر اساس گرید و هدف است که ابعاد، چگالی و ضخامت را تا حدودی می‌توان مشخص کرد. بعد از تعیین این موارد، آنگاه می‌توان وزن ورق فولادی را به دست آورد. از این رو در این مطلب، فرمول محاسبه وزن ورق استیل بر اساس سطح و چگالی را نوشته‌ایم.

چرا محاسبه وزن ورق استیل مهم است؟

یکی از عوامل قیمت گذاری در ورق استیل، بر اساس وزن خریداری شده است. انواع ورق استیل متعددی وجود دارد که در هنگام خرید بر اساس نیاز باید ابعادی را سفارش داد. سپس وزن حدودی بر اساس ابعاد به دست آمده و در نهایت قیمت نهایی به شما گفته خواهد شد. از طرفی برای کاربردهای خاص باید طیف مشخصی از وزن را استفاده کرد. از این رو دانستن وزن اهمیت زیادی دارد.

مشخص کردن چگالی ورق استیل

چگالی ورق استیل به ترکیب شیمیایی آن ورق بستگی دارد. البته میزان چگالی در گریدهای مختلف اختلاف کمی دارد؛ اما به هر حال نمی‌توان آن را نادیده گرفت. به ویژه اینکه اگر بخواهیم تا از ورق استیل در صنایعی شیمیایی و دریایی مانند کشتی سازی استفاده کرد. در اینجا چگالی اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

مشخص کردن ابعاد ورق استیل

مورد بعدی که باید مشخص کرد، ابعاد ورق استیل است. باید اندازه طول، عرض و ضخامت را پیدا کرد. با ضرب این سه مورد حجم ورق به دست می‌آید. در ورق استیل، حجم مهم‌ترین عاملی است که شما با آن می‌توانید وزن ورق را به دست بیاورید.

فرمول محاسبه وزن ورق استیل

برای محاسبه وزن ورق استیل باید چهار مورد را به دست بیاورید: چگالی، طول، عرض و ضخامت.

البته یک وزن تخمینی و وزن دقیق داریم. زمانی که شما قصد خرید ورق استیل را دارید، باید بر اساس کاربردتان، وزن تخمینی مورد نظر خود را به دست بیاورید؛ اما وقتی پای عمل به وسط می آید، وزن دقیق ممکن است که متفاوت باشد. اینکه میزان اختلاف چقدر باشد، به میزان دقت در محاسبه بستگی دارد.

فرمول محاسبه وزن ورق استیل بر اساس ابعاد و چگالی به صورت زیر است:

طول×عرض×ضخامت×چگالی = وزن ورق

محاسبه وزن ورق استیل کربن

فرمول محاسبه که یکسان است؛ اما چگالی و ابعاد ورق استیل کربن است که باعث اختلاف وزن این نوع آلیاژ با بقیه می‌شود. چگالی رایج ورق استیل کربن برابر 7861 کیلوگرم بر متر مکعب است. عرض استیل کربن هم بیشتر 1.2، 1.5، 1.8، 2.1 و 2.4 متر و طول آن 6 تا 12 متر است. برای مثال وزن یک ورق استیل کربن با عرض 1.2 و طول 2.4 متر و ضخامت 0.004 متر و چگالی 7861 کیلوگرم بر مترمکعب برابر با 90 کیلوگرم است.

1.2×2.4×0.004×7861 = 90

محاسبه وزن ورق استیل سری 300

چگالی ورق استیل سری 300 متوسط برابر 7999 کیلوگرم بر مترمکعب است. البته گرید 304 آلیاژ استیل سری 300 کاربرد بیشتری نسبت به بقیه گریدها دارد. برای مثال، وزن ورق استیل با گرید 304L با عرض 1.2 متر، طول 2.4 متر، ضخامت 0.004 متر و چگالی و چگالی 7999 کیلوگرم بر مترمکعب برابر با 92 کیلوگرم است.

1.2×2.4×0.004×7999 = 92

محاسبه وزن ورق استیل سری 400

ورق استیل سری 400 به ویژه گرید 409 دارای مقاومت عالی در برابر اکسیداسیون است. برای همین در صنایع متعددی استفاده می‌شود. چگالی متوسط این سری ورق برابر با 7750 کیلوگرم بر مترمکعب است. برای محاسبه کافی است تا فقط ابعاد ورق را در چگالی ضرب کنید؛ مانند نمونه های بالا.

وزن ورق استیل براساس معیارهایی از جمله چگالی، طول، عرض و ضخامت به دست می‌آید. قبل از محاسبه حتماَ چگالی آلیاژ مورد نظر خود را به دست بیاورید. البته دقت کنید که چگالی گریدهای هر آلیاژ با هم متفاوت است. بعد از به دست آوردن مشخصات، کافی اعداد را در فرمول گذاشته تا وزن ورق استیل به دست بیاید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *