لوله استیل براق چیست و چه کاربردهایی دارد؟

لوله استیل براق از انواع لوله مهم و پرکاربرد در صنایع شیر، لبنی و غذایی و دارویی است که با عملیات پرداخت سطحی خاص، سطح آن براق و درخشان می‌شود. آلیاژ به کار رفته در ساخت این لوله‌ها از استیل 304L و 316L است که آن ها را در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی مقاوم پذیرتر می‌کند.

البته لوله‌های استیل براق به جز صنایع نوشته شده در ابتدای مقاله، معمولاً در صنایع دیگری مانند مبلمان سازی، ابزارهای آشپزخانه، تزئینات داخلی، محصولات زیبایی و بهداشتی و ساخت و هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این ظاهر براق و شفاف این لوله‌ها باعث می‌شود تا در مصارف ظاهری و دکوراتیو نیز مورد توجه قرار بگیرند.

مشخصات فنی لوله استیل براق

مشخصات فنی لوله استیل براق در صنایع مختلف ممکن است که تفاوت های جزئی با هم داشته باشند؛ اما در حالت کلی، مشخصات فنی آن به صورت زیر است:

  • استفاده از آلیاژ استیل 304، 316، 304L و 316L در تولید آن ها: در صنایع شیر، لبنی، غذایی و دارویی باید از آلیاژهای 304L و 316L استفاده کرد.
  • دارای اندازه و ابعاد متفاوت بر اساس نوع کاربرد: در تعیین اندازه و ابعاد باید قطر داخلی و خارجی، ضخامت دیواره و طول لوله مورد بررسی قرار بگیرد.
  • ضخامت دیواره نشاندهنده ضخامت ورق استیل
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی، زنگ زدگی و واکنش پذیری در برابر مواد شیمیایی
  • مطابق با استانداردهایی مانند ASTM، DIN، EN و ISO

فرآیند تولید لوله استیل براق به چه صورت است؟

عامل متفاوت کردن فرآیند تولید لوله استیل براق، نوعی پرداخت سطحی است که روی آن انجام می‌شود. البته خود پرداخت سطحی دارای چهار مرحله شامل پرداخت سطحی اولیه، پولیش، صیقل دادن و الکترولیز است. در زیر، مراحل اصلی تولید لوله استیل براق را بیشتر توضیح داده ایم:

  1. پرداخت سطحی: این مرحله شامل تمیز کردن سطح لوله استیل از ذرات گرد و غبار، روغن‌ها و دیگر آلودگی های موجود روی آن است. این تمیز کردن سطح به کمک مواد شیمیایی، برس‌ها، سنگ‌های سنباده یا روش‌های مکانیکی انجام می‌شود.
  2. پولیش: در این مرحله، سطح لوله با استفاده از  پولیش، صیقل داده می‌شود که باعث براق و درخشان تر شدن سطح خواهد شد.
  3. صیقل زدن بیشتر: در این مرحله، با استفاده از دستگاه‌ها و مواد مخصوص، سطح لوله تحت تاثیر حرکات مکانیکی (چرخش) قرار می‌گیرد تا صیقل بیشتری روی سطح داده شود.
  4. الکترولیز: الکترولیز یک روش پرداخت سطحی شیمیایی است که با استفاده از جریان الکتریکی، باعث حذف لایه‌ باریکی از سطح لوله می شود. این روش منجر به ایجاد یک سطح بسیار صاف، براق و بدون آثار خط و زبری خواهد شد.

مزایای لوله استیل براق

مزایای لوله استیل براق شامل موارد زیر است:

  • مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی: این نوع مقاومت باعث می شود تا دما و رطوبت نتواند روی کیفیت آلیاژ تاثیر منفی بگذارد. همچنین مقاومت در برابر خوردگی عامل مهمی در دوام پذیری بالا سطوح داخلی در استفاده مکرر خواهد شد.
  • مقاومت بالا در برابر واکنش پذیری با مواد شیمیایی: این مساله باعث شده تا بتوان از لوله استیل براق در انتقال مواد و سیالات در صنایع شیر، لبنی، غذایی و دارویی استفاده کرد.
  • سطح رافنس بسیار پایین: سطوح لوله براق دارای سطح رافنس بسیار پایین (Ra<0.4) هستند. این ویژگی باعث می شود تا مواد به راحتی و بدون مانع از داخل لوله عبور کرده و هیچ ماده و آلودگی بعد از انتقال روی سطوح داخلی باقی نماند.

کاربردهای لوله استیل براق

مهم ترین و بیشترین کاربرد لوله استیل براق در انتقال مواد و سیالات در صنایع شیر، لبنی، غذایی و دارویی است. از آنجا عبور سیال بدون درگیر شدن با مواد آلوده در این صنایع اهمیت زیادی زیادی دارد، از این رو لوله استیل حتماَ باید از نوع براق و با سطح رافنس پایین باشد. بهترین آلیاژهای به کار رفته در تولید این نوع لوله ها از نوع 304L و 316L است. البته لوله های استیل براق در صنایع دیگری از جمله معماری و ساختمان سازی، مبلمان، اتصالات آشپزخانه و حمام، خودروسازی، فرآوری های مواد غذایی، هوافضا و دریایی به کار گرفته می شود.

لوله استیل صنایع دارویی و لوله استیل صنایع غذایی و دارویی دو نوع لوله استیل هستند که کاربرد بیشتری نسبت به بقیه دارند.

لوله استیل براق یکی از مهم ترین و پرکاربردترین لوله هایی است که در صنایع حساس برای انتقال مواد غذایی و دارویی و نوشیدنی به کار گرفته می شود. در این مطلب سعی کردیم تا شما را به صورت کلی با انواع لوله استیل براق آشنا کنیم. البته خیلی مهم است که از لوله ای با آلیاژ مناسب و سطح رافنس بسیار پایین استفاده می کنید. شما می توانید برای خرید لوله استیل براق با سطح رافنس بسیار پایین با استیل پاسارگاد تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *