چند روش تشخیص محصولات تقلبی استنلس استیل را بشناسید

بازار پر از انواع استنلس استیل است. شاید به ظاهر این مسئله خیلی بد نباشد؛ اما متاسفانه بسیاری از استنلس استیل ها اصل نیستند یا کیفیت مناسبی را ندارند. احتمالا تعجب کنید که آیا امکان فروش آلیاژی به عنوان استیل وجود دارد؟ باید گفت که بله. امکان چنین چیزی وجود دارد و بارها هم اتفاق افتاده است. بعضی آلیاژها از نظر شکل و دیگر ویژگی ها شبیه به استیل هستند. همین مسئله سودجویان را ترغیب می کند تا محصولات خود را به عنوان استیل به خریداران بفروشند. البته فقط این نیست؛ گاهی آن ها گریدهای متفرقه را به عنوان گریدهای مطرح مانند 304 و 316 هم عرضه می کنند. حال این سوال پیش می آید که آیا راهی برای تشخیص محصولات تقلبی استنلس استیل وجود دارد یا خیر؟ در این مطلب استیل پاسارگاد چند روش مهم و اصلی را پاسخ به این چالش نوشته ایم.

روش های تشخیص محصولات تقلبی استنلس استیل

با استفاده از چند روش زیر امکان بررسی تقلبی بودن یا نبودن محصولات استیل وجود دارد:

رنگ

در واقع تشخیص استیل تقلبی از طریق رنگ به سادگی امکان پذیر نیست. رنگ استیل ها از یک دسته اختلاف زیادی ندارند. البته بسته به نوع آلیاژ و درصد مواد تشکیل دهنده، رنگ هر دسته استیل با هم متفاوت هستند؛ اما اینکه آیا رنگی اصلی نشاندهنده اصل بودن استیل است یا خیر، جای بررسی زیادی دارد. رنگ استیل با میزان کروم بالا، مایل به خاکستری (کم) است. رنگ استیل کروم-نیکل، سفید نقره ای و یشمی است. رنگ کروم-منگنز-نیتروژن نسبت به کروم-نیکل روشن تر است. همچنین استیل آستنیتی بیشتر به سمت رنگ زرد و استیل فریتی به رنگ آبی است؛ هرچند نمی توان گفت که برای همه انواع، این مسئله 100% درست است.

چگالی (وزن)

امکان فهیمدن اصل بودن یا نبودن استیل از روی وزن و میزان چگالی سخت است. حتی امکان تشخیص آزمایشگاهی آن هم سخت است؛ آن هم برای فلزات استیل که کروم و کربن بالایی دارند. البته اگر از قبل استیلی را خریداری کرده بودید، می توانید نمونه جدید را با قدیمی مقایسه کنید. مقایسه دو نوع به صورت همزمان به شما در شناخت استیل اصل از تقلبی کمک زیادی خواهد کرد.

مغناطیس

استیل های آستنیتی غیرمغناطیس هستند و جذب آهنربا نمی شوند؛ پس اگر کسی به شما گفت که این نوع از آستنیتی است؛ اما جذب آهنربا شد، بدانید که تقلبی است. البته این نوع استیل با سرد شدن خاصیت مغناطیسی پیدا می کند؛ اما به صورت یکنواخت نیست. در واقع همه جا به یک شکل خاصیت مغناطیسی پیدا نمی کنند. همچنین نوع استیل کروم نیکل در حالت گرم هم خاصیت مغناطیسی خود را دارند؛ اما بیشترشان بعد از سرد شدن، خاصیت مغناطیسی خود را از دست می دهند.

جرقه سنگ زنی

انجام این کار نیاز به تخصص و تجربه دارد. شما با استفاده از جرقه سنگ زنی و رنگی که از آن منتشر می شود، می توانید متوجه شوید که آیا استیل اصل یا خیر. البته تا حدی می توانید متوجه شوید؛ هرچند باز هم نیاز به تجربه است. اگر جرقه ها صاف بودند و چیزی شبیه به گره در جرقه مشاهده کردید، استیل دارای منگنز یا نتیروژن با منگنز بالاست. اگر به اصطلاح گره ای مشاهده نکردید، استیل دارای کروم و نیکل است.

میزان سختی

میزان تحمل سطح استیل به خراشیدن نشان از اصل یا تقلبی بودن آن است. البته در حالت کلی، بین استیل ها تفاوت محسوسی در میزان سختی وجود ندارد؛ مگر اینکه پرداخت هایی روی آن ها انجام شده و حرارت دیده باشند. هرچند بر اساس میزان سختی، استیل های فریتی، آستنیتی و دوبلکس نسبت به مارتنزیتی نرم تر هستند. البته بررسی میزان سختی هم عملیاتی است که باید در آزمایشگاه انجام شود.

استفاده از سولفات مس

یک لایه اکسید از استیل را بردارید و روی آن یک قطره آب بریزید و سپس با سولفات مس ترکیب کنید. اگر تغییر رنگی رخ نداد، به احتمال زیاد استیل ضد زنگ است. اگر رنگ بنفش شود، استیل ضد زنگ غیرمغناطیسی پرمنگنز است.

استفاده از شناساگر استیل ضد زنگ

شناساگرهای استیل ضد زنگ زیادی در بازار وجود دارند. کافی است تا بر اساس دستورالعمل چند قطره روی سطح استیل بریزید و سپس بعد از تغییر رنگ، میزان کیفیت و اصل و تقلبی بودن استیل را تشخیص دهید.

عکس زیر نمونه تغییر رنگ یکی از شناساگرهای استیل چینی است:

تشخیص استیل تقلبی از اصل کار راحت و ساده ای نیست. نیاز به تجربه دارد. البته آنهایی که سال ها در این حوزه کار می کنند، با یک نگاه عادی به راحتی متوجه آن خواهند شد. بهترین کار برای خرید مطمئن، خرید از فروشگاه های معتبر عرضه انواع محصولات استیل است. استیل پاسارگاد عرضه کننده تمامی محصولات استیل با ضمانت نامه اصالت است. شما می توانید با ورود به صفحه محصولات، انواع محصولات استیل را مشاهده کنید و با بررسی ویژگی ها متوجه اصل بودن آن ها شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *