چرا در صنایع دارویی و غذایی از آلیاژ 316L استفاده می‌شود؟

گرید 316L استیل در کنار گرید 304L یکی از انواع گریدهایی هستند که در صنایع دارویی و غذایی به کار می‌روند؛ اما دلیل اصلی اهمیت استفاده از 316L چیست؟ آیا حتماَ باید از این گرید استفاده کرد؟ در این مطلب استیل پاسارگاد نقش و اهمیت استفاده از گرید 316L را بررسی کرده‌ایم. در ابتدا دلایل کلی را مطرح کرده‌ایم تا شما پاسخ اصلی را دریافت کنید. سپس بعضی دلایل را بیشتر باز کرده‌ایم.

دلایل اصلی استفاده از 316L در صنایع دارویی و غذایی

مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود تا از آلیاژ استیل با گرید 316L استفاده کنیم، شامل موارد زیر است:

  • مقاومت در برابر خوردگی: گرید 316L حاوی مولیبدن است که باعث افزایش مقاومت آن در برابر خوردگی مواد شیمیایی و اسیدها می‌شود. از این رو بهترین آلیاژ برای استفاده در محیط‌هایی است که مواد شیمیایی و خورنده از طریق لوله‌ها و اتصالات منتقل می‌شوند. در کارخانه‌های داروسازی و فرآوری مواد غذایی، مواد اولیه دارای خواص شیمیایی هستند که می‌توانند روی کیفیت سطح داخلی لوله تاثیرگذار باشند. برای همین گرید 316L کاربرد وسیعی دارد.
  • خواص بهداشتی: سطح صاف و بدون هیچ برآمدگی محصولات استیل در صنایع دارویی و غذایی اهمیت زیادی دارد. از طرفی مواد و سیالات دارویی و غذایی نباید در داخل لوله‌ها و اتصالات باقی بمانند. علاوه بر این سطح آن‌ها باید به صورتی باشد هیچ باکتری و آلاینده‌هایی را هم به خود نگیرد. 316L دارای صاف‌ترین و شفاف‌ترین سطح است که همین مساله مانع از تجمع و نگهداری باکتری‌ها و آلایندگی‌ها می‌شود.
  • مطابق با قوانین اتحادیه اروپا و FDA: آلیاژ 316L، الزامات سختگیرانه تعیین شده توسط نهادهای نظارتی مانند سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) و اتحادیه اروپا (EU) را برای استفاده در تماس با داروها و مواد غذایی برآورده می‌کند. ایمنی محصولات نهایی از نظر این اتحادیه و سازمان اهمیت زیادی دارد. برای همین توجه زیادی به 316L می‌شود.
  • مقاومت در برابر حرارت: آلیاژ 316L مقاومت حرارتی خوبی از خود نشان می‌دهد. این مسئله باعث می‌شود تا در برابر دماهای بالا در فرآیندهای فرآوری و استریل کردن مواد غذایی بدون از دست دادن خواص مکانیکی مقاومت کند.
  • تمیز کردن و نگهداری آسان: خواص نچسب و غیرواکنش‌پذیر آلیاژ 316L، تمیز کردن و همچنین ضدعفونی کردن را تسهیل می‌کند، خطر آلودگی متقاطع را به حداقل می‌رساند و سطح بالایی از خلوص محصول را در صنایع دارویی و غذایی تضمین می‌کند.

در دیدگاه اول، این دلایل می‌توانند تضمین کننده استفاده از 316L باشند؛ اما برای درک بیشتر، بهتر است که کمی با جزئیات دیگری آشنا شویم.

آشنایی با آلیاژ 316L

آلیاژ 316L یک نوع آلیاژ آستنیتی ضد زنگ نیکل – کروم – مولیبدن است که مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد. مولبیدن موجود در این نوع گرید باعث افزایش مقاومت این گرید در برابر خوردگی و در نتیجه ایجاد حفره می‌شود. مورد دیگر کاهش کربن در این گرید است که باعث بهبود خواص مکانیکی آن می‌شود. همین دو عنصر می‌توانند مهم‌ترین دلیل استفاده از گرید 316L در صنایع دارویی و غذایی باشد؛ البته از نیکل و کروم هم نباید غافل شد. 316L به دلیل داشتن خواص منحصر به فرد خود زیست سازگار هم می‌گویند.

در جدول زیر عناصر تشکیل شده هر یک از گریدهای آلیاژ آستنیتی نشان داده است که میزان هر یک را می‌توانید با هم مقایسه کنید:

این عناصر برای افزایش و بهبود خواص ویژه به این گریدها اضافه شده است:

  • کروم باعث افزایش مقاومت در برابر خوردگی و اکسیداسیون خواهد شد که استحکام کششی را بهبود می‌بخشد.
  • منگنز باعث افزایش استحکام در دمای بالا می‌شود.
  • سیلیکون باعث افزایش استحکام و مقاومت در برابر اسیدهای قوی مانند اسید سولفوریک می‌شود.
  • نیکل مقاومت در برابر شرایط محیطی گرم و مرطوب را بهینه‌تر می‌کند.

کربن در این گرید کمتر است؛ برای اینکه کربن زیاد باعث کاهش مقاومت در برابر خوردگی می‌شود. همچنین باعث افزایش انعطاف‌پذیری استیل می‌شود. موردی که در صنایع دارویی و غذایی اهمیت زیادی دارد.

حالا تمام موارد بالا را کنار هم بگذارید: گریدی که مقاومت و استحکام قوی باید در برابر خوردگی و اسیدهای قوی داشته باشد. همچنین باید عناصری را که مقاومت را کاهش می‌دهد، از بین برد. برای همین است که درصد کربن در 316L و حتی 304L کمتر شده است و از طرفی میزان نیکل و سیلیکون هم افزایش داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *