مکانیکال پولیش و الکتروپولیش چیست و چه تفاوتی با هم دارند؟

مکانیکال پولیش چیست؟ الکتروپولیش چیست؟ چه تفاوتی بین مکانیکال پولیش و الکتروپولیش وجود دارد؟ مزایای هر یک چیست؟ در ادامه این مطلب به طور کامل در خصوص مکانیکال پولیش و الکتروپولیش همراه با مقایسه آن‌ها با یکدیگر را نوشته‌ایم.

الکترو پولیش چیست؟

الکتروپولیش که به آن پولیش الکترولیتی هم می‌گویند، یک فرآیند پولیش است که در آن سطح فلز با صورت الکتروشیمیایی صیقل داده می‌شود. در هنگام صیقل سطح، تمامی برآمدگی‌ها و برجستگی‌های سطح به طور کامل از بین می‌روند. الکتروپولیش باعث غیرفعال سطح فلزی شده که مقاومت آن را در برابر خوردگی افزایش می‌دهد.

از الکتروپولیش برای صیقل دادن سطوح فلز ضد زنگ، آلومینیوم و دیگر آلیاژهایی که به سطح صاف نیاز دارند، استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین مزایای الکتروپولیش، از بین بردن تمامی خط و خش‌های روی سطح فلزات است و باعث ایجاد پوششی یکنواخت و مداوم می‌شود. علاوه بر این باعث حذف سوراخ‌های میکروسکوپی ناشی از فرآیندهای سنگ‌زنی و تراشکاری می‌شود. البته الکتروپولیش از فرآیندهای گران است و نیاز به تجهیزات و متخصص باتجربه برای انجام کار دارد.

مکانیکال پولیش چیست؟

مکانیکال پولیش یا پولیش مکانیکی یکی دیگر از فرآیندهای صیقل دادن سطح است که در آن به جای استفاده از مواد شیمیایی، از ابزارآلاتی مانند سمباده یا سنگریزه‌های الماس برای صیقل و صاف کردن سطح استفاده می‌شود.

مکانیکال پولیش برای مواردی که به میزان خلوص سطح خیلی کم یا خیلی بالا نیاز است، بیشتر استفاده می‌شود. البته از آنجا که در هنگام صیقل دادن سطح باعث وارد کردن فشار زیاد به آن می‌شود، از این رو احتمال ایجاد خوردگی بیشتر خواهد بود. از نظر قیمتی نسبت به الکتروپولیش مقرون به ‌صرفه‌تر است و از این رو در بیشتر صنایع از جمله پزشکی، هوافضا و خودروسازی استفاده می‌شود.

تفاوت فرآیند کاری مکانیکال پولیش و الکتروپولیش

اولین تفاوتی که مورد بررسی قرار می‌گیرد، تفاوت کارکرد بین مکانیکال پولیش و الکتروپولیش است.

برای عملکرد الکتروپولیش به تجهیزاتی از جمله الکترولیت، کاتد و آند نیاز است. همچنین باید دمای الکترولیت (بین 77 تا 83 درجه سانتیگراد)، زمان و چگالی الکتریکی را در نظر گرفت. الکترولیت محلولی غلیظ اسیدی است. برای شروع فرآیند، بخشی از فلز داخل مایع الکترولیت گذاشته می‌شود و به عنوان آند عمل می‌کند. بخش دیگر فلز در محلول الکترولیت به عنوان کاتد شناخته می‌شود. کاتد و آند به یک منبع انرژی به صورت مستقیم متصل می شوند. در هنگام فرآیند، یک لایه نازک به صورت شیمیایی از آن جدا خواهد شد.

فرآیند مکانیکال پولیش از سه مرحله پرداخت، پولیش و صیقل تشکیل می‌شود. در مرحله پرداخت، عملیات با استفاده از تجهیزات خاصی انجام خواهد شد. سپس از عملیات پولیش و بعد صیقل دادن استفاده می‌شود. در مرحله صیقل سعی می‌شود تا تمامی برآمدگی ها به طور کامل از بین بروند. همانند اینکه شما سطحی را در ابتدا با سمباده صاف می‌کنید؛ بعد سعی می‌کنید تا دیگر تجهیزات، صاف را پولیش و صیقل دهید. در این روش نیاز به انجام و نظارت توسط یک کارشناس متخصص دارد.

دیگر تفاوت های بین الکتروپولیش و مکانیکال پولیش

در تعریف بالا سعی کردیم تا تعدادی از تفاوت‌های بین پولیش الکترولیتی و مکانیکی را برای شما بنویسیم؛ اما در ادامه کمی آن را جمع وجورتر نوشته‌ایم:

  • الکتروپولیش باعث یکنواختی سطح می‌شود؛ در صورتی که مکانیکال پولیش می‌تواند احتمال خوردگی در سطح را افزایش دهد.
  • الکتروپولیش نیاز به تجهیزات خاصی دارد و از این رو قیمت انجام آن نسبت به مکانیکال پولیش بیشتر است.
  • امکان انجام الکتروپولیش برای همه امکان پذیر نیست.

کدام یک بهتر است؟

پولیش مکانیکی نمی‌تواند تمامی زبری و برآمدگی‌های روی سطوح را از بین ببرد. از طرفی اگر فشار زیادی به سطح وارد شود، احتمال آسیب و خوردگی بیشتر خواهد شد. در صورتی که در الکتروپولیش، تمامی برآمدگی‌ها کامل صاف شده و حتی هرگونه خط و خش هم از بین خواهد رفت؛ بدون اینکه آسیب جدی به سطح وارد شود. از این رو الکتروپولیش نسبت به مکانیکال پولیش از نظر کیفیت بهتر است.

الکتروپولیش باعث غیرفعال شدن سطح می‌شود؛ غیرفعال شدن سطح یک اصطلاح برای سطوح است و  به سطحی اشاره می‌کند که بسیار صاف و صیقلی بوده و اصطکاکی در آن وجود ندارد.

اینکه از کدام نوع پولیش استفاده کنید، به شرایط و هدف شما بستگی دارد. نمی‌توان گفت که حتماَ باید از الکتروپولیش استفاده کرد؛ برای اینکه ممکن است که شرایطش را نداشته باشید. در این مطلب شما را با الکتروپولیش و مکانیکال پولیش و تفاوت‌های آن‌ها آشنا کرده‌ایم. نکته آخر اینکه پولیش حرفه‌ای مهم‌ترین عامل افزایش کیفیت سطوح خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *