زانویی استیل چیست؟ راهنمای کامل زانویی استیل

زانو استیل یکی از بهترین اتصالات استیل برای تغییر جهت سیال است. درواقع یک نوع اتصال استیل بسیار کاربردی است که انواع مختلف آن در تمامی صنایع به کار می‌رود. چالش اصلی در خرید، انتخاب مدل و آلیاژ مناسب بر اساس صنعت موردنظر و شرایط استفاده است. از این رو در این مقاله، ابتدا به سؤال زانویی استیل چیست پاسخ می‌دهیم و بعد با ارائه راهنمای کاملی در خصوص زانویی استیل به شما در انتخاب بهترین و مناسب‌ترین مدل کمک می‌کنیم.

زانویی استیل چیست؟

زانویی استیل یکی از مهم‌ترین قطعات در لوله‌کشی است که برای تغییر جهت سیال و مواد به کار می‌رود. درواقع اگر بخواهید حرکت مسیر سیال در لوله‌ها با زاویه‌ای خاص مانند 45 یا 90 درجه تغییر کند، از زانو استیل باید استفاده کرد. یکی از ویژگی‌های زانویی استیل، عرضه آن در شکل و زاویه‌های متفاوت است که باعث شده تا بتوان از این زانو استیل در موقعیت‌های مختلف استفاده کرد. برای مثال، اگر قصد اتصال دو لوله در کنج دیوار را دارید، بهترین راه استفاده از زانو استیل 90 درجه است. از این رو، این نوع از خانواده اتصالات استیل را باز گره‌های کور در مسیر انتقال می‌گویند.

پیشنهاد می‌کنیم که مقاله انواع اتصالات استیل را مطالعه کنید.

زانویی استیل چیست
زانویی استیل قطعه‌ای از جنس فولاد ضد زنگ است که برای تغییر مسیر خط لوله در سیستم پایپینگ استفاده می‌شود.

انواع زانویی استیل

زانویی استیل را می‌توان بر اساس زاویه زانویی و نوع اتصال آن با لوله‌ها، در انواع مختلفی تقسیم‌بندی کرد.

انواع زانویی استیل بر اساس زاویه زانو

زاویه زانویی درواقع میزان شعاع انحنای آن است. به عبارتی اینکه چقدر زانویی به‌اصطلاح خمیده می‌شود. اگر زاویه زانویی برابر با قطر ورودی زانویی باشد، به آن زانو شعاع کوتاه (SR) می‌گویند که از این مدل برای تغییر جهت سیالات در فشار و سرعت کم استفاده می‌شود. اگر زاویه بزرگ‌تر از قطر ورودی زانویی باشد، به آن زانو شعاع بلند (LR) می‌گویند که برای تغییر جهت سیالات در فشار و دمای بالا استفاده می‌شود.

همچنین زانو استیل بر اساس زاویه به سه نوع 45، 90 و 180 تقسیم می‌شود.

زانو استیل 45 درجه

زانو استیل 45 درجه برای تغییر جهت سیالات با زاویه 45 درجه استفاده می‌شود. زانو 45 درجه شعاع بلند به دلیل ایجاد مقاومت اصطکاکی کم، برای سیالات با فشار کم به کار گرفته می‌شود. زانو 45 درجه شعاع کوتاه کاربرد بیشتری دارد و به‌طور گسترده در صنایع شیمیایی، غذایی، تأسیسات آب و برق، باغبانی، کشاورزی و تهویه استفاده می‌شود.

زانو استیل 90 درجه

یکی از پرکاربردترین انواع زانو استیل است که برای تغییر جهت جریان سیالات با زاویه 90 درجه استفاده می‌شود. این نوع زانویی با بیشتر لوله‌ها و اتصالات به کار گرفته‌شده در صنایع مختلف سازگاری بیشتری دارد.

زانویی 90 درجه شعاع بلند بیشتر برای اتصال لوله‌هایی با اندازه‌های مختلف استفاده می‌شود. در صورتی که زانویی 90 درجه شعاع کوتاه برای اتصال شلنگ‌ها به پمپ‌ها و شیرآلات به کار می‌رود. همچنین در صورت کمبود فضا، از 90 درجه شعاع کوتاه باید استفاده کرد.

زانو استیل 180 درجه

زانو استیل 180 برای تغییر جهت 180 درجه‌ای سیال به کار می‌رود و باعث کاهش شدید فشار در هنگام تغییر جهت خواهد شد. کاربرد این نوع زانو استیل نسبت به دو نوع قبلی کمتر است.

انواع زانویی استیل
انواع زانویی استیل با توجه زاویه‌ای که به خط لوله می‌دهد در دسته‌های 45، 90 و 180 درجه قرار می‌گیرد.

انواع زانویی استیل بر اساس نوع اتصال

زانو استیل به‌صورت جوشی، روزه‌ای، ساکت ولد و کلمپی به لوله‌ها و دیگر تجهیزات متصل می‌شود که در ادامه در خصوص هر یک بیشتر توضیح داده‌ایم:

زانو استیل جوشی

زانویی استیل جوشی به‌صورت جوش لب به لب به لوله‌ها متصل می‌شود. در این حالت، باید اندازه قطر لوله و ورودی زانو با هم برابر باشند. از این نوع برای مواقعی که فشار و دمای سیال در حین انتقال بالا است، بیشتر استفاده می‌شود.

مقاله پیشنهادی برای مطالعه بیشتر:

اتصالات جوشی استیل چیست؟

زانو استیل ساکت ولدی

زانویی استیل ساکت ولدی شبیه به نوع جوشی است؛ با اینکه تفاوت که دارای یک فرورفتگی است تا لوله به داخل آن برود. بعد از فرو رفتن لوله تا حد معین، قسمت اتصال جوش داده خواهد شد. در این حالت، قطر لوله باید کمتر از قطر دهانه ورودی زانویی باشد تا به داخل آن برود. از این نوع اتصال برای لوله‌هایی با قطر کم استفاده می‌شود.

زانو استیل رزوه ای

این نوع زانو استیل از طریق رزوه به دیگر لوله‌ها متصل می‌شود. رزوه این نوع زانویی می‌تواند به‌صورت نری یا مادگی یا حتی مثل زانویی چپقی 90 درجه به‌صورت ترکیبی باشد. از این نوع زانویی در صنایع شیر، لبنی، غذایی و دارویی استفاده نمی‌شود. برای آشنایی با اتصالات روزه‌ای، مقاله اتصالات دنده ای چیست را مطالعه کنید.

زانو استیل فرول دار

زانو استیل فرول دار در صنعت‌های شیر، لبنی، غذایی و دارویی به کار می‌رود. این نوع زانویی با استفاده از اتصالات کلمپی به لوله‌ها و دیگر تجهیزات متصل می‌شود. البته در بعضی مدل‌ها مانند زانویی سرشلنگی فرول دار، یک‌طرف به کلمپ و طرف دیگر به شلنگ وصل می‌شود.

آلیاژهای ساخت زانو استیل

زانو استیل از آلیاژهای 304 و 316 ساخته می‌شود. البته برای کاربردهای بهداشتی و غذایی باید آلیاژ 304L و 316L باشد. آلیاژ دیگر زانو استیل‌های متفرقه از PVC، آلومینیوم، لاستیک، مس، چدن، برنج، برنز و استیل گالوانیزه است.

مزایا و کاربرد زانویی استیل چیست؟

مزایا و کاربرد زانویی استیل شامل موارد زیر است:

  • مقاومت بالا در برابر فشار، سرعت و دمای بالا (البته اگر زانویی از آلیاژ استیل 304 و 316 باشد.)
  • تغییر جهت مسیر سیال بدون وارد کردن فشار اضافه
  • امکان استفاده در فضای محدود
  • عمر بالا
  • نیاز کمتر به تعمیر و نگهداری
  • قابلیت استفاده در بیشتر صنایع مانند نفت، پتروشیمی، گاز، شیر، لبنی، غذایی و دارویی

زانو استیل از مهم‌ترین اتصالات استیل است که می‌توان در تمامی صنایع برای تغییر جهت سیال به کار می‌رود. زانو استیل در شکل و زوایای مختلفی وجود دارد که در صفحه زانو استیل می‌توانید انواع آن را مشاهده کنید. برای خرید و دریافت مشاوره هم کافی است تا با کارشناسان استیل پاسارگاد تماس بگیرید.

کلام پایانی؛ همه چیز درباره زانویی استیل

در این مطلب از استیل پاسارگاد سعی کردیم به سوال زانویی استیل چیست پاسخ بدهیم. در ادامه انواع زانویی استیل را از منظرهای مختلف بررسی کردیم. همچنین شما با مزایا و کاربرد زانویی استیل آشنا شدید. حتما به این نکته توجه کنید که زانویی استنلس استیل معمولا از دو گرید پرطرفدار 304 و 316 ساخته می‌شود. اگر می‌خواهید درباره زانویی استیل 304 بیشتر بدانید پیشنهاد می‌کنیم مقاله Introduction Of Elbow Stainless Steel 304 از مجله pipesandfittings را مطالعه کنید.

استیل پاسارگاد انواع زانویی 90 در استنلس استیل ، زانویی بلند 180 درجه استنلس استیل و زانویی 45 درجه استنلس استیل را با ضمانت‌نامه استاندارد و گواهی اصالت کالا به بازار عرضه می‌کند.. برای گرفتن راهنمایی بیشتر و مشاوره رایگان پیش‌ از خرید می‌‌توانید با استیل پاسارگاد تماس بگیرید؛ کارشناسان ما آمادۀ پاسخگویی به‌تمامی سؤالات شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *