رافنس پایین محصولات استیل پاسارگاد مخصوص صنایع دارویی

الزامات سختگیرانه‌ای در خصوص سطح داخلی لوله‌ها و اتصالات استیل در صنایع دارویی وجود دارد. هدف اصلی این الزامات و قوانین، تضمین کیفیت بالای محصولات خروجی است. از آنجا که این محصولات رابطه مستقیمی با سلامتی افراد دارد، برای همین، این نوع سختگیری ضروری است. یکی از مواردی هم که در سطح داخلی لوله‌ها باید رعایت شود، سطح رافنس پایین است که با Ra شناخته می‌شود. سطح رافنس لوله‌ها و اتصالات در صنایع دارویی باید کمتر از 0.4 باشد که سطح استاندارد بین المللی است. استیل پاسارگاد توانسته محصولات با میزان سطح رافنس بسیار کمتر از میزان بین المللی عرضه کند. در ادامه این مطلب، در خصوص رافنس پایین و تاثیر آن نوشته‌ایم.

سطح رافنس بدون پرداخت به چه صورت است؟

در حالت عادی و برای کاربردی غیر از صنایع حساس و مرتبط با سلامت افراد، سطح رافنس یا میزان زبری لوله‌های استیل به صورت زیر است:

چگونه میزان زبری سطوح داخلی لوله و اتصالات استیل اندازه‌گیری می‌شود؟

پارامترهای متعددی برای اندازه گیری میزان زبری لوله‌ها و اتصالات استیل وجود دارد که Ra متداول‎ترین بین آن‌ها است. Ra میانگین طول برآمدگی و تورفتگی‌های سطح داخلی فلزها را نشان می‌دهد. هرچه مقدار Ra بیشتر باشد، سطح داخلی زبری بیشتری دارد و برعکس هرچه میزان Ra کمتر باشد، میزان صاف و صیقل بودن سطح بیشتر است. برای کاربردهای دارویی و غذایی، میزان Ra باید کمتر از 0.4 (Ra<0.4) باشد. در آخر اینکه واحد Ra برابر با میکرو اینچ یا میکرومتر است.

چرا میزان Ra کمتر اهمیت دارد؟

در صنایع شیر، لبنی، غذایی و دارویی میزان کم بودن سطح زبری اهمیت زیادی دارد؛ برای اینکه:

  • باکتری و دیگر مواد در میان ناهمواری و تورفتگی‌ها گیر کرده و به دام می‌افتند. این مواد به راحتی بر کیفیت و سلامت مواد و سیالات منتقل شده تاثیر گذاشته و باعث آلودگی آن‌ها خواهند شد.
  • هرچه میزان زبری سطح بیشتر باشد، تمیز کردن و شست و شو(CIP) آن سخت‌تر خواهد شد.
  • ضریب اصطکاک در سطوح با زبری بالا بیشتر است. از این رو نیاز به انرژی و نیروی بیشتری برای انتقال سیالات نیاز است که در دراز مدت این مسئله بر طول عمر لوله و کیفیت مواد جابه‌جا شده تاثیر منفی می‌گذارد. همچنین سایش هم بیشتر خواهد بود. سیالات و مواد در صنایع حساس و مرتبط با سلامت افراد باید با کمترین نیرو و فشار منتقل شوند.
  • سطح ناهموار باعث کند شدن سرعت انتقال و عمیق‌تر شدن شکاف و ترک خوردگی می‌شود. در نتیجه در درازمدت شاهد ورود ذرات آلوده از بیرون به داخل خواهیم بود. چنین مسئله‌ای نباید در صنایع غذایی و دارویی اتفاق بیفتد.
  • خوردگی بیشتر در درازمدت می‌تواند باعث نشت سیالات به بیرون شود.

میزان Ra چقدر باید باشد؟

مقدار استاندارد Ra در هر صنایع مختلفی است. در صنایع شیر، لبنی، غذایی و دارویی میزان Ra باید کمتر از 0.4  (Ra<0.4) باشد. البته در بعضی صنایع غذایی، میزان Ra می‌تواند بین 0.5 تا 0.7 باشد؛ هرچند این مقدار هیچگاه توصیه نمی‌شود. حداکثر میزان Ra در صنایع دارویی و غذایی نباید بیشتر از 0.8 باشد. هر چند با استفاده از تجهیزات خاص می توان میزان زبری را تا 50% کاهش داد.

حواستان به نقاط مرده باشد

نقاط مرده، نقاطی هستند که بیشتر در لبه اتصالات قرار دارند. این لبه‌ها ممکن است که مورد شست و شو (CIP) قرار نگیرند و از این رو بهترین مکان برای قرار گرفتن انواع آلودگی و میکروب‌ها هستند. در هنگام شست و شو و تمیز کردن اتصالات، مراقب چنین نقاطی باشید تا به اصطلاح از دستتان در نروند.

رافنس پایین محصولات استیل پاسارگاد

یکی از مزایای مهم انواع اتصالات استیل در استیل پاسارگاد، سطح رافنس پایین به ویژه در محصولات اتصالات دارویی است. استیل پاسارگاد توانسته تا با استفاده از به روزترین فناوری و متخصصان باتجربه ایرانی، سطح رافنس محصولات صنایع دارویی خود را به کمتر از 0.4 برساند و حتی در تلاش است تا آن را به کمترین میزان بین تمامی رقبای داخلی و خارجی خود برساند. میزان رافنس یا Ra تمامی محصولات صنایع دارویی در بخش مشخصات فنی نوشته شده است. شما می توانید با مراجعه به هر یک از محصولات، میزان رافنس را مشاهده و آن را با بقیه رقبا مقایسه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *