خاصیت مغناطیسی گریدهای استیل به چه معناست؟

رفتار مغناطیسی استیل ضد زنگ دارای طیف مختلفی است که از غیرمغناطیسی بودن در گرید آستنیتی تا عملکرد دائمی مغناطیسی در گرید مارتنزیتی را شامل می‌شود. البته عملکرد مغناطیسی استیل‌ها نسبت به دیگر مواد مغناطیسی ضعیف است؛ برای همین از گریدهای استیل به عنوان یک ماده مغناطیس استفاده نمی‌شود. پس این خاصیت مغناطیسی گریدهای استیل به چه معناست؟ این موردی است که در ادامه این مطلب استیل پاسارگاد بررسی کرده‌ایم.

انواع استنلس استیل کدامند؟

قبل از اینکه بخواهیم خاصیت مغناطیسی گریدهای استیل را بررسی کنیم، اول بهتر است که با انواع استیل آشنا شویم:

  • استیل دوپلکس: ساختار این استیل ترکیبی از کریستال‌های فرتیک و آستنیتیک است. یکی از بهترین استیل‌های مغناطیسی است و همچنین بهترین خواص هر دو گرید را دارد. علاوه بر این، مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد.
  • استیل فریتی: استیل فریتی ترکیبی از آهن و دیگر عناصر مغناطیسی است. در واقع وجود کریستال های فریتی و آهن باعث مغناطیسی شدن این استیل شده است.
  • استیل مارتنزیتی: این نوع استیل دارای ساختار بلوری فرومغناطیسی است و به دلیل وجود آهن توانسته خاصیت مغناطیسی از خود نشان دهد. البته به دلیل داشتن کربن در آن، مقاومت شیمیایی کمتری نسبت به آستنیتی دارد؛ اما سختی آن بیشتر است.
  • استیل آستنیتی: این نوع استیل خاصیت مغناطیسی ندارد و بیشترین گریدهای موجود در بازار را پوشش می‌دهد. گریدهای 304 و 316 از انواع استیل آستنیتی هستند.

البته در ادامه هر یک را بیشتر توضیح داده‌ایم.

آیا استیل مغناطیسی است؟

رفتار یک آهنربا در هنگام تعامل با یک استیل بسته به مغناطیسی بودن یا نبودن آن (استیل) تفاوت دارد. در حالت کلی، اگر یک استیل از قبل مغناطیسی شده باشد، همانند یک آهنربا رفتار خواهد کرد و دیگر قطعات ساخته شده از آهن یا آلیاژهای حاوی آهن مانند نیکل یا کبالت را جذب می‌کند. اگر هم از قبل خاصیت مغناطیسی نداشته یا با اقدامات مغناطیسی نشده باشد، قادر به جذب هیچ آهنربایی نیست.

در خصوص استیل می‌توان گفت که مغناطیس است؛ اما بسته به نوع استیل و ترکیب مواد تشکیل دهنده آن، ویژگی مغناطیسی متفاوتی خواهد داشت. مغناطیس در استیل به دو دوسته فرومغناطیس و پارامغناطیس تقسیم می‌شود. استیل‌های فرومغناطیس خاصیت مغناطیسی دارند و جذب هر آهنربایی خواهند شد؛ اما استیل های پارامغناطیس دارای سطوح پایین‌تری از آهن هستند. البته با اینکه این نوع استیل‌ها جذب آهنربا نمی‌شوند؛ اما به هر حال اندک خاصیت مغناطیسی دارند.

البته باید به یک نکته مهم هم توجه داشته باشید که استیل های فرومغناطیس در صورت گرم شدن بیش از حد مجاز، خاصیت مغناطیسی خود را از دست می‌دهند. برای اینکه در دمای بالا ساختار شبکه کریستالی فلز تغییر می‌کند که همین مسئله عامل مهمی برای از دست دادن مغناطیس است.

کدام یک از گریدهای استیل دارای خاصیت مغناطیسی هستند؟

گریدهای استیل که خاصیت مغناطیسی دارند، شامل موارد زیر هستند:

  • گریدهای 409، 430 و 439 از استیل فریتی
  • گریدهای 410، 420 و 440 از استیل مارتنزیتی

استیل آستنیتی خاصیت مغناطیسی ندارد.

بررسی استیل آستنیتی

تمامی استیل‌های آستنیتی از جمله گریدهای 304 و 316 در شرایط عادی غیرمغناطیسی هستند. البته در شرایط خاص خاصیت مغناطیسی پیدا می‌کنند؛ اما به حدی نیست که بتوانند آهنربایی را به خود جذب کند. استیل آستنیتی به دلیل داشتن آستنیت و نیکل خاصیت مغناطیسی خود را از دست می‌دهد؛ برای مثال گرید 304 دارای 8 تا 10 درصد نیکل و گرید 316 حاوی مولیبدن است که همین عناصر بر مغناطیسی نشدن این استیل تاثیرگذار هستند.

بررسی استیل فریتی

استیل فریتی به عنوان یک قطعه مغناطیس نرم شناخته می‌شود. البته خاصیت مغناطیسی آن‌ها خیلی بالا نیست؛ اما حداقل می توان در محیط های خورنده از خود مقاومت بالایی نشان دهد. علاوه بر این مقاومت بالای الکتریکی آن باعث شده تا عملکرد مناسب AC داشته باشند. در نتیجه یک جایگزین عالی و مقرون به صرفه آهن به حساب می آید.

با اینکه استیل فریتی خاصیت مغناطیسی کمی دارد؛ اما می توان از آن برای ساخت تجهیزات خاصی استفاده کرد. هرچند باید گفت که وقتی از میدان مغناطیسی خارج می‌شوند، احتمال از دست رفتن خاصیت مغناطیسی آن‌ها زیاد خواهد بود.

بررسی استیل مارتنزیتی

استیل مارتنزیتی در صورت مغناطیس شدن در شرایط سخت به راحتی خاصیت مغناطیسی دائمی به خود می‌گیرد. البته امکان استفاده از این استیل به عنوان آهنربای دائمی وجود ندارد. به هر حال، وجود عنصر آهن در استیل مارتنزیتی و فریتی باعث خاصیت مغناطیسی این دو استیل شده است.

همه گریدهای استیل خاصیت مغناطیسی ندارند؛ اما برای آن‌هایی که چنین خاصیتی تعریف شده است، امکان جذب مواد آهنی وجود دارد. این ویژگی برای بعضی کاربردها اهمیت زیادی دارد. البته گریدهای 304 و 316 که بیشترین کاربرد را در صنایع مختلف دارند، خاصیت مغناطیسی نباید داشته باشند. در این مطلب سعی کردیم تا خواص مغناطیسی استیل و انواع استیل های مغناطیسی را برای شما معرفی کنیم. بسته به کاربردتان باید تصمیم بگیرید که از کدام گرید استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *