انواع مختلف استیل را بشناسید

شناسایی انواع مختلف استیل برای انتخاب درست آلیاژ و نوع مناسب اهمیت زیادی دارد. درواقع وقتی شما انواع استیل را بشناسید، خریدی مطمئن خواهید داشت. خوشبختانه استیل انواع زیادی ندارد و فقط کافی است تا کمی نسبت به آن‌ها شناخت پیدا کنید. آنگاه بهتر می‌توانید تصمیم‌گیری درستی داشته باشد. در این مقاله انواع استیل همراه با کاربرد و مزایا برای شما نوشته‌ایم تا شناخت بیشتر و کامل‌تری پیدا کنید.

معرفی انواع مختلف استیل

انواع مختلف استیل شامل موارد زیر است:

استیل کربن

از نظر فنی، استیل کربن (کربن استیل هم می‌گویند) نوعی آلیاژ فلز است که در خود آهن و کربن دارد؛ اما در واقعیت، استیل کربن دارای مقدار مشخصی منیزیم نسبت به مس است و صد البته میزان کربن بیشتری هم دارد.

استیل کربن به سه دسته زیر تقسیم می‌شود:

استیل کم کربن

استیل کم کربن به استیل کربنی اشاره می‌کند که حداکثر 0.30% کربن دارد که تا حدودی رایج‌ترین نوع استیل موجود در بازار جهانی است؛ اما چرا این نوع آلیاژ بیشتر از بقیه مورد استفاده قرار می‌گیرد:

اول از اینکه استیل کم کربن نسبتاً قیمت ارزانی دارد. همچنین به دلیل کم بودن کربن به‌راحتی شکل می‌گیرد. از این رو، برای مواقعی که استحکام کششی اهمیت زیادی ندارد، مانند تیرهای سازه‌ای، یک انتخاب عالی است. علاوه بر اینکه خواص این نوع آلیاژ را با افزودن عناصری مانند منیزیم می‌توان بهینه کرد. برای همین استیل کربن یک انتخاب عالی است تا بتوان سختی بدنه را بدون تغییر شکل بهبود بخشید.

در حالت کلی مهم‌ترین مزایای استیل کم کربن شامل موارد زیر است:

  • هزینه پایین
  • سختی کم
  • سختی پایین
  • قابلیت تراش بالا
  • چسبندگی بالا
  • شکل‌پذیری بالا
  • جوش‌پذیری عالی

از استیل کربن در ساخت اجزای سازه‌ای، ماشین‌آلات، لوله‌ها، لوازم خانگی، قطعات خودرو، وسایل جراحی، تجهیزات پزشکی، سیم‌ها و پیچ و مهره استفاده می‌شود.

استیل کربن متوسط

کربن استیل متوسط نوعی استیل کربن است که بین 0.31% تا 0.60% درصد کربن و بین 0.31% تا 0.61% منیزیوم دارد. یکی از مهم‌ترین مزایای کربن استیل متوسط، قدرت آن است. علاوه بر این شکل‌پذیری و جوش دادن آن سخت است. مهم‌ترین مزایای استیل کربن متوسط شامل موارد زیر است:

  • سختی کم
  • شکل‌پذیری و سفتی کم (حداکثر متوسط)
  • استحکام متوسط
  • جوش‌پذیری و قابلیت تراش متوسط

استیل کربن متوسط در موارد زیر به کار می‌رود:

  • بخش‌های ماشین‌آلات
  • ساختارهای دستگاه‌های فشار
  • میل لنگ
  • چرخ دنده
  • خطوط راه‌آهن

استیل کربن بالا

استیل کربن بالا بین 0.61% تا 1.50% کربن و بین 0.31 تا 0.90 درصد منیزیوم دارد. اگر به دنبال سختی و سفتی بالایی هستید، استیل کربن بالا بهترین انتخاب است. همچنین برش، جوش و شکل‌پذیری این نوع گرید استیل کربن بسیار سخت است. سفتی و مقاومت بالا از مهم‌ترین مزایای استیل کربن بالا است که باعث شده تا بتوان از آن در خطوط آهن، میله‌ها، فنرها و صفحات فلزی استفاده کرد.

استنلس استیل

در حالی که استیل کربن بر وجود مقداری کربن اشاره می‌کند، استنلس استیل به دلیل داشتن حداقل 10.5% کروم شناخته می‌شود. درواقع داشتن ماده کروم اضافه است که باعث شده تا استنلس استیل نسبت به بقیه متفاوت‌تر شود. یکی از مهم‌ترین مزایای استنلس استیل، قدرت بالا در برابر اکسیداسیون است. علاوه بر استفاده از این نوع آلیاژ باعث درخشندگی بالا محصولات می‌شود.

انواع استنلس استیل شامل موارد زیر است:

آلیاژ آستنیتی

آلیاژهای آستنیتی استنلس استیل رایج‌ترین استیل در بازار جهانی هستند. این نوع آلیاژ مقاومت بالایی در برابر اکسیداسیون دارد و همچنین اینکه غیر مغناطیسی هم هستند. البته در شرایطی می‌توان خاصیت مغناطیسی را به آن اضافه کرد. گریدهای آلیاژ آستنیتی شامل 304، 316، 301، 302، 303، 309 و 321 است.

آلیاژ فریتی

یکی از آلیاژهای نیمه رایج در بازار هستند. البته برخلاف آستنیتی خاصیت مغناطیسی دارند؛ از این رو برای کاربردهایی که خاصیت مغناطیس لازم است، استفاده می‌شود. این نوع آلیاژ به دلیل وجود نیکل کم، قیمت کمتری دارند. 430 و 434 دو گرید رایج این نوع آلیاژ هستند.

آلیاژ مارتنزیتی

آلیاژ مارتنزیتی از کم‌مصرف‌ترین آلیاژهای استنلس استیل است. این نوع آلیاژ میزان سختی و سفتی بسیار زیادی دارد؛ اما خاصیت اکسیداسیون آن ضعیف است. از این رو فقط برای مواردی که سختی اهمیت دارد، به کار گرفته می‌شود. گرید 420 از رایج‌ترین گریدهای این نوع آلیاژ است.

استیل آلیاژی

یکی از متنوع‌ترین انواع استیل است که با ترکیب استیل کربنی با دیگر آلیاژها ساخته می‌شود. درواقع شامل طیف متنوعی از آلیاژها با خواص متفاوت است. رایج‌ترین طیف استیل آلیاژها شامل کروم، کبالت، مولیبدن، نیکل، تنگستن و وانادیوم است. با استفاده از استیل آلیاژی می‌توان استیل‌هایی با هر ویژگی ممکن را ایجاد کنید. همچنین تطبیق‌پذیری کامل این نوع آلیاژ باعث می‌شود تا بتوان از این نوع در بیشتر پروژه‌های ساختمانی استفاده کرد.

استیل تولینگ (ابزارسازی)

از این آلیاژ برای فعالیت‌های ابزارسازی مانند حفاری استفاده می‌شود. استیل‌های تولینگ معمولاً از مولیبدن، وانادیوم، تنگستن و کبالت ساخته می‌شوند که مقاومت بالایی در برابر حرارت دارند.

استیل کربن و استنلس استیل مهم‌ترین و رایج ترین انواع استیل هستند که در صنایع مختلف استفاده می‌شوند. البته استنلس استیل کاربردی بیشتری دارد. در این مطلب سعی کردیم تا شما را با انواع استیل و مشخصات هر یک آشنا کنیم. اینکه کدام یک را باید استفاده کنید، به هدف شما بستگی دارد. در هر صورت اگر چالشی داشتید، می‌توانید با کارشناسان استیل پاسارگاد تماس بگیرید تا شما را به‌صورت کامل راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *