انواع فلنج استیل|انواع فلنج‌ استیل کدامند و چه مزایایی دارند؟

انواع فلنج استیل

فلنج استیل یکی از پرکاربردترین اتصالات استیل در صنایع مختلف از جمله صنایع نفت، گاز و پتروشیمی برای اتصال انواع لوله با اندازه‌های مختلف است. این حجم از استفاده نشان‌دهنده اهمیت انواع فلنج استیل است.

اما فلنج استیل چیست و چه مزایا و ویژگی‌هایی دارد که انتخاب اول بیشتر صنایع برای اتصال لوله‌ها است؟ در ادامه این متن علاوه‌بر پاسخ به این سوال که «انواع فلنج استیل کدامند؟»، مزایای استفاده از این قطعه کاربردی را نیز شرح خواهیم داد.

انواع مختلفی از فلنج‌ها در بازار وجود دارند. این مسئله در کنار نشان دادن تنوع فلنج برای کاربردهای مختلف، باعث سردرگمی در انتخاب خریداران می‌شوند.

اینکه کدام یک را خریداری کنند؟ این یکی از پرتکرارترین سؤالاتی است که خریداران هنگام انتخاب فلنج استیل متناسب با کسب‌وکار خود از کارشناسان استیل پاسارگاد می‌پرسند. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان تلفنی پیش از خرید، می‌توانید با همکاران ما در بخش مربوطه تماس حاصل فرمایید.

فلنج استیل چیست؟

انواع فلنج استیل استنلس، از مهم‌ترین اتصالات ضدزنگ در صنایع مختلف به‌شمار می‌روند.

از فلنج استنلس استیل برای متصل کردن لوله‌ها، پمپ‌ها، دریچه‌ها و سایر تجهیزات استیل حامل جریان سیال، در سیستم‌های لوله‌کشی صنایع مختلف استفاده می‌شود؛ درصورتیکه سایر اتصالات استنلس استیل(جوشی و رزوه‌ای) اغلب به هدف اتصال شلنگ‌ها، تغییر جهت یا کاهش اندازه لوله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به‌علاوه فلنج‌های استیل، امکان جداسازی و نگهداری آسان‌تری نسبت‌ به دیگر اتصالات مانند اتصالات جوشی استیل یا اتصالات دنده‌ای استیل دارند. سایر اتصالات استنلس استیل اغلب به هدف اتصال شلنگ‌ها، تغییر جهت یا کاهش اندازه لوله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

معرفی انواع فلنج استیل

انواع فلنج استیل عمدتا برای اتصال لوله‌ها در سیستم‌های لوله‌کشی صنایعی که شرایطی مانند فشار و دمای بالا دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این اتصالات استیل در برابر اکسیداسیون و خوردگی موادشیمیایی مقاوم‌اند. در ادامه به بررسی انواع این قطعه مهم و پرکاربرد می‌پردازیم.

فلنج گلودار جوشی استیل (Welding Neck Flange)

فلنج‌های گلودار جوشی به دلیل داشتن بخش گلویی شکل خود به‌راحتی قابل تشخیص هستند. بخش مخروطی شکل این نوع فلنج تضمین اتصال محکم بین فلنج و لوله را می‌دهد و همچنین باعث می‌شود تا فلنج بتواند فشار و دمای بالا را هنگام انتقال سیالات تحمل کند.

البته یکی از دلایل قدرت و استحکام بالای فلنج گلودار جوشی، انطباق کامل بخش گلویی با قطر داخلی لوله است که باعث می‌شود تا حتی مانع از فرسودگی محل اتصال شود. برای صنایعی که سیالات باید با فشار و دمای بالا منتقل شوند، خرید فلنج گردن جوشی توصیه می‌شود.

فلنج اسلیپ آن استیل (Slip on)

فلنج اسلیپ آن حدود دو سوم فلنج گردن جوشی استقامت دارد. این نوع اتصال، بین دو لوله از طریق جوش دو سر انجام می‌شود.

البته باید گفت که امکان استفاده از این نوع فلنج برای اتصال با سه راه استیل و زانو استیل وجود ندارد. برای اینکه به‌خوبی با هم تماس پیدا نمی‌کنند و همین مسئله لغزندگی سطح اتصال را بیشتر می‌کند.

فلنج ساکت ولدی استیل

فلنج ساکت ولدی استیل، یکی دیگر از انواع فلنج استیل است که کاربرد بیشتری نسبت به دیگر اتصالات فلنجی دارد. این نوع فلنج با اینکه از نظر استحکام برابر با فلنج اسلیپ‌آن است، اما مقاومت خستگی یا افت آن 50% از اسلیپ‌آن بیشتر است.

برای اتصال محکم نیاز است که فلنج به‌طور کامل به داخل لوله برود؛ اما محل جوش باید با اتصال فاصله‌ای داشته باشد که برای این کار حتماً باید از متخصص کمک بگیرید. ضعف این نوع فلنج، مقاومت کمتر آن در برابر خوردگی است؛ از این رو در صنایعی که سیالات خورنده از طریق لوله‌ها منتشر می‌شوند، بهتر است که این نوع فلنج به کار گرفته نشود.

فلنج لپ جوینت استیل

فلنج لپ‌جوینت استیل شبیه به فلنج اسلیپ‌آن است؛ اما شعاع در تقاطع سطح فلنج و سوراخ‌ها، برای اتصال متفاوت است. همچنین مقاومت بهتری نسبت به فلنج اسلیپ‌آن دارد و عمر خستگی آن یک دهم گلودار جوشی است. فلنج لپ جوینت با پیچ و مهره به پشت لوله‌ها متصل می‌شود.

در واقع اتصال این فلنج با لوله به‌صورت جوشی نیست. آزادی چرخش روی لوله، نداشتن تماس مستقیم با سیال و مقاومت در برابر خوردگی از مزایای فلنج لپ جوینت است.

فلنج رزوه‌ای استیل

فلنج رزوه‌ای در شرایط خاص استفاده می‌شود و از مزایای این نوع فلنج به دیگر موارد ذکر شده، نوع اتصال آن است. البته از این فلنج‌ها نمی‌توان برای اتصال لوله‌هایی با ضخامت نازک استفاده کرد؛ برای اینکه امکان ایجاد رزوه روی لوله وجود ندارد. برای نقاطی که نیاز است تا اتصالات از لوله جدا شوند، انتخاب فلنج رزوه‌ای مناسب است.

فلنج کورکن استیل

فلنج های کورکن استیل سوراخی ندارند و در انتهای لوله‌ها، شیرآلات استیل و مخازن برای بستن دهانه‌ها استفاده می‌شوند. این نوع فلنج‌ها قدرت بالایی در برابر تنش و فشارها دارند.

در جدول زیر می‌توانید مشخصات کامل انواع فلنج استیل را مشاهده کنید:

البته فلنج‌ها دارای صفحه‌ای گردی شکل هستند که خود این صفحات هم به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. صفحه فلنج باعث اتصال دو فلنج می‌شود که باید از پیچ و مهره استفاده کرد. این صفحات شامل موارد زیر است:

صفحه صاف (FF)

صفحه برآمده (RF)

صفحه لپ جوینت نر و ماده (M&F)

صفحه‌ای با نوع زبانه و شیار کوچک و بزرگ (T&G)

رینگ جوینت (RTJ)

نوع صفحات T&G، RTJ و M&F هرگز نباید جفت شوند؛ زیرا سطوح تماس این فلنج‌ها با هر نوع صفحه و فلنجی مطابقت ندارند و باعث نشتی می‌شوند. برای همین حتماً باید از قبل نیاز و کاربرد را در نظر گرفت.

مزایای استفاده و کاربرد فلنج استیل

در اینجا قصد داریم تا مزایای استفاده و کاربرد فلنج استیل را به تفصیل شرح دهیم.

مقاومت در برابر خوردگی

مقاومت برابر خوردگی سیالات در انواع اتصالات استیل، اهمیت زیادی دارد. میزان اهمیت این موضوع در صنایعی مانند نفت، گاز و پتروشیمی که سیالات با دما و فشار بسیار بالایی منتقل می‌شوند و خاصیت اسیدی و خورندگی نیز دارند، بسیار بیشتر می‌شود.

فلنج‌های استیل به‌دلیل ویژگی‌های ساختاری خود می توانند میزان فشار بالایی را تحمل کنند. همچنین فلنج های استیل استاندارد از آلیاژهای 304 و 316 ساخته شده اند. این دو آلیاژ مقاومت بالایی برابر خوردگی سیالات اسیدی دارند.

تطبیق پذیری بالا

فلنج استیل دارای سه نوع ساکت ولد، جوشی و رزوه‌ای است. همین سه نوع متفاوت نشان می‌دهد که می‌توان از فلنج در ساختارهای مختلفی برای اتصال لوله استیل استفاده کرد، که خود نشان‌دهنده انطباق پذیری بالا است.

البته تطبیق‌پذیری این اتصالات فقط محدود به این مورد نمی‌شود. از آنجا که نوع آلیاژ فلنج‌ها می تواند 316 هم باشد و این آلیاژ دارای مولبیدن است، از این رو می‌توان از آن در صنایع حساس و مهم برای افزایش مقاومت استفاده کرد.

قدرت بالا

شما می توانید به روش‌های مختلفی دو لوله را به یکدیگر متصل کنید؛ اما شاید هیچ یک به قدرت فلنج استیل نباشد. به دلیل خاصیت های فیزیکی و شیمیایی انواع فلنج استیل، می توان از این نوع اتصالات استیل برای متصل کردن انواع لوله‌ها و دیگر تجهیزات مرتبط استفاده کرد.

قدرت بالای این محصول باعث می شود تا هنگام انتقال پرفشار سیالات مقاومت زیادی نشان دهد؛ مسئله‌ای که برای مدیران کارخانه‌ها و پالایشگاه‌ها اهمیت زیادی دارد.

تحمل دما و فشار بالا

فلنج‌های استیل که مطابق با استاندارد ASTM هستند، می توانند تا حداکثر دمای 800 درجه سانتیگراد را تحمل کنند. این قابلیت تحمل دمایی بالا نشان‌دهنده قدرت و مقاومت زیاد فلنج استیل در صنایع مختلف است.

 

مقرون به صرفه بودن

منظور ما از مقرون به صرفه بودن در اینجا، قیمت پایین نیست؛ بلکه به‌دلیل مقاومت بالای این نوع اتصالات، می توانند چندین دهه بدون اینکه آسیب جدی ببیند، مقاومت کنند. البته بررسی دوره‌ای فلنج ها اهمیت زیادی دارد. به‌هر‌حال ممکن است مشکلاتی در مسیر سیالات به‌وجود بیاید و در صورت رسیدگی نکردن، شاهد بروز اتفاقات جبران ناپذیری خواهیم بود.

پایداری بالا

پایداری شبیه به مقاومت است؛ اما منظور ما در اینجا پوششی است که روی فلنج های استیل کشیده می شود تا علاوه بر زیبایی، مقاومت محصولات فلنج را برابر فشار و خوردگی افزایش دهد. البته فلنج‌های استیل با آلیاژهای 304 و 316 چنین پوششی را دارند که باعث افزایش استفاده و خرید این نوع محصول شده است.

بازرسی آسان

یکی از مزایای دیگر فلنج استیل، بازرسی آسان آن‌ها است. بیشتر فلنج‌های استیل با استفاده از پیچ و مهره متصل می شوند؛ همین مسئله باز و بسته کردن برای بررسی آن‌ها را آسان‌تر می‌کند.

به این صورت اگر مشکلی در لوله‌ای ایجاد شود، فقط کافی است تا فلنج ها را باز کرده و سپس لوله ها را مورد بررسی قرار داد.

چه زمانی باید از فلنج استیل استفاده کرد؟

آیا باید برای همه اتصالات از فلنج استیل استفاده کرد؟ پاسخ خیر است. برای صنایعی که فشار انتقال سیالات بسیار بالا است و همچنین نیاز است تا لوله ها به صورت دوره ای مورد بررسی قرار بگیرند، استفاده از فلنج توصیه می شود.

از فلنج استیل بیشتر در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی استفاده می‌شود؛ البته در دیگر صنایع هم کاربرد دارند. فلنج استیل در کنار کلمپ استیل و دیگر اتصالات استنلس استیل، یکی از مهم‌ترین اتصالاتی است که می توان در تمامی صنایع انواع آن را استفاده کرد. در این مقاله مهم‌ترین مزایای فلنج استیل را برای شما نوشته ایم؛ اما اینکه کدام نوع را و آن هم در چه زمانی استفاده کنیم، به شرایط و هدف شما بستگی دارد.

جمع‌بندی: انواع فلنج استیل از پرکاربردترین اتصالات صنایع مختلف

فلنج‌ها دارای انواع مختلفی هستند که هر یک کاربرد مخصوص به خود را دارند. برای انتخاب باید نوع کاربرد، میزان فشار و دمای محیط و همچنین صنعت مورد نیاز خود را درنظر بگیرید. در این مقاله انواع فلنج استیل را معرفی و بررسی کردیم و مزایای آن را نیز از زوایای مختلفی شرح دادیم.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *