انواع تبدیل استیل|مزایا و کاربرد تبدیل های استیل

انواع تبدیل استیل|مزایا و کاربرد تبدیل های استیل

انواع تبدیل استیل از سری اتصالات استیل به‌حساب می‌آیند؛ این محصولات استیل در تمامی صنایع و همچنین لوله‌کشی‌های خانگی نیز کاربرد دارند. در این مقاله سعی داریم تا انواع تبدیل استیل و ویژگی‌های هر کدام‌شان را به تفصیل شرح داده تا پیش از خرید تبدیل استیل شناخت کافی از این محصولات داشته باشید.

همچنین شما می‌توانید پیش‌از خرید تبدیل استیل یا دیگر اتصالات استیل از شرکت تولیدی و بازرگانی استیل پاسارگاد، جهت مشاوره رایگان و دریافت اطلاعات لازم، با همکاران ما در بخش مربوطه تماس بگیرید.

تبدیل استیل چیست؟

پیش‌تر نیز اشاره کردیم که تبدیل استیل در کنار کلمپ استیل،فلنج استیل، زانو استیل و… از انواع اتصالات استیل به‌شمار می‌رود که برای متصل کردن دو لوله با اندازه قطر متفاوت استفاده می‌شود. در واقع، کاربرد این اتصالات برای زمانی است که شما در هنگام لوله کشی، دو لوله با دو قطر متفاوت دارید و باید آن‌ها را به یکدیگر متصل کنید.

چرا باید از تبدیل استیل در خط لوله استفاده کنیم؟

مهم‌ترین دلیل استفاده از تبدیل استیل، اتصال دو لوله با اندازه قطر متفاوت است که در ابتدای همین مطلب هم به این مسئله اشاره کردیم. البته تبدیل استیل در اندازه‌های مختلفی وجود دارد تا بتوان برای هر یک از اندازه متفاوت لوله‌ها، تبدیل استیل مناسبی را انتخاب کرد.

مزیت دیگر تبدیل استیل، حفظ فشار و دما در هنگام انتقال است. با استفاده از تبدیل استیل می‌توان دما و فشار را به راحتی کنترل کرد تا مانع از تغییرات سریع و اثر منفی آن‌ها شد.

انواع تبدیل استیل

انواع تبدیل استیل شامل موارد زیر است:

تبدیل هم مرکز استیل

تبدیل هم‌مرکز استیل، برای متصل کردن دو لوله در اندازه‌های متفاوت اما دارای مرکز روی یک محور استفاده می‌شود. به عبارتی مرکز دو لوله در یک خط راست یا یک محور و روبروی هم قرار دارد. برای اینکه شاهد بیشترین بازده تبدیل هم‌مرکز استیل باشیم، بهتر است که دو لوله را به صورت افقی به هم متصل کنیم.

برای انتخاب تبدیل هم‌مرکز استیل مناسب باید اندازه های دو قطر لوله، ارتفاع مورد نظر و همچنین ضخامت تبدیل و لوله را اندازه بگیریم.

از ویژگی‌ها و مزایای تبدیل هم‌مرکز استیل می‌توان به امکان انتقال دو لوله با اندازه‌های متفاوت اشاره کرد. همچنین به دلیل هم‌مرکز بودن، به راحتی می‌توان فشار و دما را کنترل کرد.

این تبدیل‌های استنلس استیل مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارند؛ از این رو بهترین تبدیل برای انتقال سیالات با میزان اسیدی بالا به‌حساب می‌آیند. علاوه بر موارد ذکر شده، این محصولات مناسب استفاده در خروجی انواع پمپ‌ها ازجمله پمپ استیل نیز به‌شمار می‌روند.

تبدیل غیرهم مرکز استیل

تبدیل استیل غیر هم‌مرکز از نظر کاربرد همانند بقیه تبدیل‌های استیل است؛ اما با این تفاوت است که مرکز دو ورودی در یک محور یا خط قرار ندارد.

برای نصب این نوع تبدیل، فقط کافی است تا یک طرف را با لوله هم‌تراز کرد. همچنین بهتر است که این نوع تبدیل را به صورت عمودی نصب کرد تا از به دام افتادن هوا و مشکلات ناشی از فشار هوا جلوگیری به عمل بیاید. این نوع تبدیل نسبت به هم‌مرکز کاربرد بیشتری در کارخانه‌ها و کارگاه های صنعتی برای انتقال مایعات دارد.

مزایا و ویژگی های تبدیل غیر هم‌مرکز استیل شامل مواردی ازجمله کاهش صدا و لرزش هنگام انتقال سیالات است؛ به این دلیل که دیواره لوله، صدای ناشی از انتقالات را جذب می کند. همچنین این تبدیل‌ها نیاز به حداقل فضا برای نصب دارند.

دیگر انواع تبدیل در اتصالات استیل شامل موارد زیر است:

سه راه استیل، نوعی تبدیل است که برای اتصال سه لوله با اندازه های متفاوت استفاده می‌شود. این نوع از تبدیل به جهت گرفتن انشعاب از جریان اصلی سیالات در لوله کاربرد دارد.

تبدیل چهارراهی برای اتصال دو لوله با اندازه متفاوت به کار می‌رود. دو لوله روبروی هم باید دارای اندازه قطر یکسان باشند.

زانو استیل نیز نوعی از تبدیل است و زمانیکه دو لوله با اندازه متفاوت در اتصال‌شان دارای زاویه‌ای با هم هستند به کار گرفته می‌شود. برای مثال، اگر دو لوله با قطر متفاوت در کنج به هم برسند، باید از زانو تبدیل برای اتصال استفاده کرد.

انواع اتصال تبدیل استیل

انواع تبدیل استیل به دو صورت جوشی و رزوه‌ای متصل می‌شوند. این دو از نظر کاربرد یکسان هستند؛ اما نوع اتصال آن‌ها متفاوت است. تبدیل‌های زیر به صورت جوشی به لوله‌ها متصل می‌شوند:

تبدیل‌های زیر به صورت رزوه‌ای به لوله‌ها متصل می‌شوند:

کاربردهای تبدیل استیل

انواع تبدیل استیل در تمامی صنایع مختلف از جمله شیر، لبنی، دارویی، غذایی و نوشیدنی استفاده می‌شود. در واقع در هر صنعتی که شما فکرش را بکنید، از تبدیل استیل استفاده می‌شود. برای مثال، می‌توان صنعت خودروسازی را مشخص کرد که در سیستم اگزور و همچنین کولر خودرو برای اتصال لوله‌ها به کار می‌رود.

چند نمونه دیگر از کاربرد تبدیل استیل شامل موارد زیر است:

  • استفاده در کارخانه های صنعتی برای انتقال مواد شیمیایی با خاصیت اسیدی بالا
  • در پروژه‌های ساختمانی برای اتصال لوله‌های فاضلاب
  • در پالایشگاه‌های نفت برای اتصال خطوط لوله نفتی بزرگ برای انتقال نفت خام از لوله بزرگ تر به لوله کوچک تر

جمع‌بندی

انواع تبدیل استیل از مهم ترین اتصالات استیل به‌شمار می‌روند و در صنایع مختلف برای اتصال دو لوله با اندازه قطر متفاوت استفاده می‌شود. در این مطلب سعی کردیم تا شما را با جزئیات بیشتری از انواع تبدیل استیل و کاربردهای آن آشنا کنیم. شما می‌توانید برای خرید انواع تبدیل استیل با کیفیت بالا، به شرکت تولیدی و بازرگانی استیل پاسارگاد مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *