لوله استیل داخل پولیش| مزایای لوله استیل داخل پولیش چیست؟

لوله استیل داخل پولیش| مزایای لوله استیل داخل پولیش چیست؟

در صنایعی مانند شیر، لبنی و مواد غذایی، استفاده از لوله‌ استیل داخل پولیش، به‌دلیل داشتن سطح براق و جلوگیری از ماندگاری انواع میکروب، اهمیت بسیار زیادی دارد.

متاسفانه در بعضی کارخانجات تولید مواد غذایی و نوشیدنی توجهی به این مسئله نمی‌شود و از این‌رو شاهد محصولاتی باکیفیت بسیار پایین هستیم؛ محصولاتی که می توانند سلامت مصرف کنندگان نهایی را به شدت تهدید کنند. به‌همین دلیل سعی کردیم تا در این مقاله کاربرد و مزایای استفاده از لوله استیل داخل پولیش را بررسی کنیم.

همچنین پیش از خرید انواع محصولات و تجهیزات استیل  از شرکت استیل پاسارگاد، اگر به راهنمایی و مشاوره نیاز دارید، می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی با همکاران ما تماس حاصل فرمایید.

لوله استیل داخل پولیش

لوله استیل داخل پولیش به نوعی از لوله‌های استیل گفته می‌شود که سطح داخلی آن‌ها با استفاده از عملیات خاص، به صورت صاف و صیقلی درآمده‌ است. از این نوع لوله‌ها معمولاَ برای انتقال مواد حساس در صنایع دارویی، شیر، لبنی و غذایی استفاده می‌شود تا مواد و سیالات بدون رسوب و آلایندگی منتقل شوند.

 همچنین از آنجا که این لوله‌ها باید به صورت دوره ای مورد شست و شو(CIP) قرار بگیرند، سطح صاف و براق در این لوله‌ها اهمیت زیادی دارد.

مزایای لوله استیل داخل پولیش

در این قسمت سعی داریم تا مزایای استفاده از لوله استیل داخل پولیش در صنایع مختلف را، به تفصیل در موارد زیر شرح دهیم. با ما همراه باشید.

راندمان بالای جریان

به دلیل صیقلی بودن سطح داخلی لوله‌های استیل، مقاومت اصطکاکی کاهش پیدا کرده و این موضوع باعث افزایش بهبود جریان می‌شود. ازاین‌رو شاهد جریان روان انواع سیالات مایع و گاز و در نتیجه کاهش فشار و صرفه جویی در مصرف انرژی هستیم.

افزایش مقاومت در برابر خوردگی

لوله‌های استیل داخل پولیش دارای یک لایه محافظ برای جلوگیری از خوردگی هستند. همین مسئله باعث افزایش مقاومت سطح داخلی در برابر زنگ زدگی شده و در نتیجه شاهد افزایش طول عمر آن نیز هستیم.

سطح بهداشتی بالا

سطح صاف، تجمع آلاینده‌ها را به حداقل رسانده و تمیزکردن را آسان‌تر می‌کند. برای همین از این لوله‌ها در صنایعی که رعایت بهداشت در آن‌ها حیاتی و ضروری است مانند داروسازی، فرآوری مواد غذایی و نوشیدنی ها، استفاده می‌شود.

تعمیر و نگهداری آسان

مقاومت بالا در برابر خوردگی، نیاز به تعمیر و نگهداری را کاهش می‌دهد و در نتیجه باعث صرفه جویی در هزینه در طول زمان می‌شود.

سازگاری بالا

لوله‌های استیل داخل پولیش به دلیل خواص منحصر به ‌فرد خود، از جمله مقاومت برابر دما و فشار بالا، با طیف وسیعی از سیالات از جمله آب، مواد شیمیایی، نفت و گاز سازگار هستند.

استحکام و دوام بالا

به طور کلی لوله‌های استیل، استحکام و دوام بسیار خوبی از خود نشان می دهند. لوله‌های فولادی صیقلی این ویژگی ها را حفظ می‌کنند و در عین حال مزایای بیشتری مانند بهبود مقاومت در برابر خوردگی و افزایش راندمان جریان را دارند.

اهداف اصلی استفاده از لوله‌ استیل داخل پولیش

پولیش داخلی به معنای صاف کردن سطوح داخلی لوله، با هدف صاف و براق شدن و از بین بردن ناهمواری‌ها و فرورفتگی‌ها انجام می‌شود. هدف اصلی انجام این کار، افزایش عملکرد و کارایی در انتقال سیالات به ویژه در صنایع شیر، لبنی، غذایی و دارویی است.

در حالت کلی، اهداف اصلی پولیش داخلی شامل مواردی از جمله، بهینه کردن سطح داخلی، از بین بردن سوراخ، برآمدگی و خراش‌ها، کاهش اصطکاک و افزایش کارایی، شست و شو(CIP) راحت و سریع داخلی لوله‌ها به صورت دوره‌ای، افزایش مقاومت در برابر خوردگی و جلوگیری از تغییر رنگ، مزه و بوی مواد منتقل شده در داخل لوله‌ها می‌شود.

مراحل کلی پولیش داخلی لوله‌های استیل

قبل از شروع فرآیند پولیش، باید سطوح داخلی با استفاده از روش‌های متفاوت تمیز کردن، مانند تمیز کردن شیمیایی یا مکانیکی، مورد شست‌وشو قرار بگیرند. ابزارهای مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که بسته به شرایط، باید یک مورد انتخاب شود. در مرحله بعد، باید لوله داخل دستگاه پولیش قرار داده شود.

بعد از روشن کردن دستگاه، عملیات پرداخت شروع می‌شود. در ابتدا، برجستگی و خراش‌های اصلی و بزرگ ازبین می‌روند. در پرداخت بعدی که به آن «پرداخت ریز» هم می‌گویند، سطوح تا رسیدن به صافی و براقی، پولیش داده می‌شوند.

در انتها، سطوح داخلی و رافنس آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد تا کمتر از حد استاندارد جهانی (Ra<0.4) باشند.

نکات مهم در پولیش داخلی

در پولیش داخلی لوله‌ها باید چند نکته مهم زیر را در نظر داشته باشید:

ابعاد لوله و ضخامت آن قبل و بعد از پولیش

گرید لوله مورد برای نظر برای پولیش

میزان فشار وارد شده بر لوله در هنگام پولیش و همچنین حداکثر ظرفیت تحمل پولیش

محدوده دمایی تحمل لوله در فرآیند پولیش

نوع پرداخت اولیه برای پولیش و تعداد آن

روش های پولیش داخلی لوله

پولیش های داخلی لوله استیل اصولاَ با سه روش انجام می‌شود که شامل موارد زیر است:

پولیش مکانیکی: در این روش از یک چرخ یا تسمه برای پولیش داخل استفاده می‌شود.

پولیش شیمیایی: در این روش، لوله داخل محلولی قرار می‌گیرد. البته قدرت این نوع پولیش نسبت به روش‌های دیگر ضعیف‌تر است و از این رو کارایی خاصی دارد.

پولیش الکتروشیمیایی: این نوع پولیش باعث افزایش مقاومت سطح داخلی در برابر خوردگی و بهبود ضریب اصطکاک می‌شود. از این نوع برای حذف انواع برآمدگی‌ها و صیقل دادن سطوح استفاده می‌شود.

جمع‌بندی: کاربرد لوله استیل داخل پولیش

لوله استیل داخل پولیش به دلیل داشتن رافنس بسیار پایین (Ra<0.4) کاربرد وسیعی در انتقال مواد و سیالات در صنایع شیر، لبنی، غذایی و دارویی دارد. همچنین لوله استیل داخل پولیش به دلیل خواص منحصر به فرد خود، اهمیت ویژه‌ای در صنایع حساس دارد.

 البته خیلی مهم است که شما لوله‌های استیل با کیفیت از آلیاژهای مناسب 304L و 316L استفاده کنید. در این مطلب سعی کردیم که در خصوص لوله استیل داخل پولیش، اطلاعات کاملی را بنویسیم تا بتوانید انتخابی مناسب داشته باشید. امیدواریم مطالب ارائه شده برای شما مفید واقع شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *