چرا باید از پمپ‌های استیل استفاده کنیم؟

پمپ‌ها نقش مهمی در افزایش فشار جریان انواع سیالات دارند؛ به‌ویژه در مواقعی که با افت فشار روبرو هستیم یا غلظت سیالات بسیار بالا است و همچنین سیالات دارای مواد جامد مختلف هستند. نکته اصلی در انتخاب آلیاژ پمپ‌ها است. بهترین آلیاژی که می‌توان برای ساخت پمپ‌ها به کار برد، استیل است؛ اما چرا استیل؟ آلیاژ استیل چه تفاوتی با بقیه آلیاژها دارد؟ در این مقاله در خصوص مزایای استفاده از پمپ استیل را نوشته‌ایم.

مزایای پمپ استیل چیست؟

مزایای پمپ استیل شامل موارد زیر است:

مقاومت در برابر خوردگی

آلیاژ استیل مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد؛ ازاین‌رو بهترین گزینه برای استفاده در محیط‌های به‌شدت سمی و با میزان خورندگی بالا است. همچنین استیل، مقاومت عالی در برابر مواد شیمیایی داشته و در صورت تماس با آن‌ها، هیچ نوع واکنشی از خود نشان نمی‌دهد.

دوام بالا

از آنجا که استیل مقاومت بالایی در برابر خوردگی و همچنین فشار و دمای بالا را دارد، ازاین‌رو بهترین گزینه برای استفاده در محیط‌های صنعتی و تأسیساتی است. پمپ‌های استیل انعطاف‌پذیری بالایی هم دارند که همین موارد باعث می‌شود تا به حداقل میزان تعمیر و نگهداری نیاز داشته باشند که این موارد باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه خواهد شد. از طرفی نصب ساده‌ای دارند.

مقاومت شیمیایی

همان‌طور که در بالا هم نوشتیم، استیل مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی دارد. ازاین‌رو بهترین آلیاژ برای استفاده در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی است. از آنجا که سیالات منتقل‌شده در این صنایع فشار و دمای بسیار بالایی به تجهیزات و لوله‌ها وارد می‌کنند و خواص شیمیایی متفاوت و خاصی را دارند، برای همین از پمپ استیل باید استفاده شود تا بتواند در هنگام جریان پرفشار سیالات، مقاومت مناسبی از خود نشان دهد.

قدرت بالا

استیل به دلیل مقاومت آن نسبت به مواد شیمیایی و فشار و دمای بالا، از بادوام‌ترین پمپ‌ها است که عملکرد ثابتی دارد. همین مسئله باعث می‌شود تا شاهد کاهش عملکرد کمتری از پمپ استیل نسبت به بقیه باشیم. البته تمامی پمپ‌ها باید به‌صورت دوره‌ای مورد بررسی قرار بگیرد.

تعمیر و نگهداری پایین

دوام بالا مهم‌ترین عاملی است که باعث می‌شود تا پمپ‌های استیل کمترین نیاز به تعمیر و نگهداری را داشته باشند. ازاین‌رو به پمپ‌های کم‌هزینه هم معروف هستند. البته تمامی پمپ‌ها باید به‌صورت دوره‌ای مورد بررسی قرار بگیرند؛ به‌ویژه برای پمپ‌های استیل فرول دار که در صنایع شیر، لبنی، غذایی و دارویی استفاده می‌شوند. این نوع پمپ باید به‌صورت دوره‌ای و بر اساس برنامه زمانی مورد شست‌و‌شو (CIP) قرار بگیرد.

از دیگر مزایای پمپ‌های استیل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شکل‌پذیری راحت‌تر
  • جوشکاری آسان

گریدهای پمپ استیل

بعضی گریدهایی که در ساخت پمپ استیل به کار می‌روند، شامل موارد زیر است:

  • گرید 304: این گرید دارای 18 تا درصد کروم و 8 تا 10.5 درصد نیکل است که باعث افزایش استحکام و مقاومت آن در برابر خوردگی می‌شود.
  • گرید 316: همانند گرید 304 است؛ اما به دلیل داشتن مولیبدن، مقاومت بیشتری در برابر خوردگی دارد.
  • گرید 410: از انواع استیل ضدزنگ مارتنزیتی با 12 درصد کروم است که مقاومت بالایی در برابر تنش دارد.
  • گرید 440: یک نوع استیل با عیار بالا و حاوی 1.2 درصد کربن است. این نوع گرید مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد و لبه‌های آن‌ها به‌راحتی می‌توانند شکل خود را حفظ کنند.
  • گرید 431: مقاومت این نوع گرید در برابر خوردگی نسبت به 410 و 440 بیشتر است. از این نوع گرید در پمپ‌های تقویت‌کننده عمودی بیشتر استفاده می‌شود.

همچنین اگر قصد استفاده از پمپ استیل در صنایع شیر، لبنی، غذایی و دارویی را دارید، باید آلیاژهای 304L و 316L را به کار ببرید. این نوع آلیاژها سطح براق بالا و سطح رافنس بسیار پایین (RA<0.4) را دارند. همچنین اتصال این نوع پمپ با لوله‌ها و دیگر تجهیزات بیشتر از نوع اتصالات کلمپی است.

پمپ‌های استیل به دلیل داشتن خواص منحصر به فرد مانند مقاومت بالا در برابر خوردگی و مواد شیمیایی و همچنین دوام بالا کاربردهای بالایی در صنایع مختلف دارند. در این مطلب مهم‌ترین مزایای استفاده از پمپ استیل را برای شما نوشته‌ایم. پمپ استیل از تجهیزات استیل است که شما می‌توانید مشخصات کامل آن‌ها را در سایت استیل پاسارگاد مشاهده کنید. همچنین برای دریافت مشاوره و خرید می‌توانید با کارشناسان استیل پاسارگاد تماس بگیرید تا کامل راهنمایی‌تان کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *