پروفیل استیل چیست و چگونه گریدبندی می‌شود؟

پروفیل استیل یکی از مهم ترین محصولات پرکاربرد و مهم استیل است که به دلیل استحکام بالا در صنایع متعددی از جمله پروژه‌های ساختمانی و پالایشگاه برای افزایش استقامت سازه‌ها و دیگر عناصر به کار گرفته می شود. با توجه به افزایش استفاده از پروفیل استیل، این سوال در ذهن تداعی می شود که چرا از این محصول در صنایع مختلف استفاده می شود. در واقع چه مزایایی دارد؟ در این مطلب به این پرسش پاسخ داده ایم که پروفیل استنلس استیل چه مزایایی دارد و چرا بهتر است که در تمامی صنایع استفاده شود. علاوه بر این، روش خرید بهترین پروفیل استیل را هم برای شما نوشته ایم.

اول از همه بیایید به یک سوال کلی پاسخ بدهیم. پروفیل استیل چیست و چه کاربردی دارد؟

پروفیل استیل چیست؟

پروفیل استیل یکی از محصولات فولاد ضد زنگ با سطح مقطع‌های مختلف است. این آلیاژ در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم است و عمدتا از عناصر آهن، کروم، نیکل و سایر عناصر آلیاژی دیگر تشکیل می‌شود. شکل و سطح مقطع‌های مختلف پروفیل استیل از طریق فرآیندهایی مانند نورد گرم، اکستروژن یا کشش سرد تولید می‌شوند.

پروفیل استنلس استیل به خاطر مقاومت دربرابر خوردگی، شکل‌پذیری و ظاهر براق و آینه‌ای به طور گسترده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این خواص باعث می‌شوند که پروفیل استیل برای کاربردهایی که به استحکام، بهداشت، دوام و زیبایی اهمیت می‎دهند جزء مواد اولیه و تجهیزات ضروری باشند.

در ادامه این مطلب انواع پروفیل استیل و کاربردهای آن را بیشتر بررسی می‌کنیم.

پروفیل استیل یکی از قطعات پرکاربرد صنعتی از جنس فولاد ضد زنگ است.
پروفیل استیل یکی از قطعات پرکاربرد صنعتی از جنس فولاد ضد زنگ است.

انواع پروفیل استیل کدامند؟

پروفیل های استیل بر اساس معیارهای مختلف تقسیم بندی می‌شوند. یکی از معیارها، تقسیم بندی بر مبنای گرید آن‌ها است. مورد بعدی بر اساس شکل است. با اینکه در نگاه اول، سطح پروفیل‌ها یکسان و همشکل هستند؛ اما مدل‌هایی هم وجود دارند که دارای شکل خاص و متفاوت در هر قسمت هستند. در واقع شکل استانداردی ندارند.

البته می‌توان انواع پروفیل استیل را به موارد زیر دسته بندی کرد:

  • پروفیل تیرآهنی که همان تیرآهن‌هایی هستند که شما آن‌ها را در پروژه‌های ساختمانی مشاهده کرده‌اید. از این نوع پروفیل برای افزایش استحکام ساختمان‌ها و سازه‌ها به کار می‌رود.
  • پروفیل H که شبیه به پروفیل‌های تیرآهن است؛ اما سطح فلنج بیشتری دارد. این مدل هم در پروژه‌های ساختمانی استفاده می‌شود.
  • پروفیل C که دارای سطح مقطع به شکل C هستند که بیشتر برای قاب‌بندی استفاده می‌شوند.
  • پروفیل زاویه‌ای که به شکل L است و بیشتر به عنوان مهاربندی و پشتیبان به کار گرفته می‌شود.
  • پروفیل T که شبیه به شکل تیرآهن است؛ اما یک فلنج ندارد. از این نوع پروفیل برای پشتیبانی سازه و همچنین ساخت ماشین آلات و تجهیزات استفاده می‌شود.
  • پروفیل با سطح مقطع گرد که در ساخت و ساز و پشتیبان کاربرد دارد.
  • پروفیل مسطح که شبیه به یک تخته چوب اما با آلیاژ استیل ساخته شده است و کاربرد پشتیبان و افزایش استقامت دارد.
  • پروفیل با سطح مقطع مربع و مستطیل که بیشترین کاربرد را نسبت به بقیه دارد و برای افزایش استحکام به کار گرفته می‌شود.

مزایای پروفیل استیل چیست؟

پروفیل استیل دارای مزایای زیر است:

  • دارای مقاومت بالا در برابر خوردگی به ویژه در برابر تاثیرات مواد شیمیایی از جمله آهک، ملات، چسب و غیره
  • حفظ ظاهر در شرایط مختلف جوی
  • مقاوم در برابر تجمع انواع باکتری و دیگر آلاینده‌ها
  • مقاوم در برابر رطوبت و حرارت بالا
  • دوام بالا و وزن سبک
  • افزایش استحکام سازه‌ها به دلیل مقاومت عالی آن
  • قیمت مناسب نسبت به دیگر تجهیزات استیل مشابه برای افزایش مقاومت و استحکام
  • قابل استفاده در صنایع مختلف از جمله کشاورزی، ساختمانی، دارویی، غذایی و بهترین محصول برای ساخت سوله‌ها

گریدبندی پروفیل استیل

گریدبندی پروفیل استیل، بر اساس نوع استیل به کار رفته است؛ برای مثال، گریدهای معروف استیل شامل گرید 304 و 316 هستند که بیشترین استفاده را در صنایع دارند. البته هر گرید دارای کاربرد مخصوص به خود است. استیل 304 برای کاربردهایی از قبیل تولید لوله، خطوط لوله، مخازن ذخیره‌سازی و تجهیزات کنترل سرما و حرارت استفاده می‌شود. از سوی دیگر، استیل 316 برای کاربردهایی مانند فوق سازه‌ها، تجهیزات شیمیایی، ماشین‌آلات دریایی و مخازن ذخیره‌سازی استفاده می‌شود.

حالا وقت آن است که نگاهی به کاربردهای پروفیل استیل بیندازیم.

کاربردهای پروفیل استیل کدامند؟

عموما کاربردهای پروفیل استیل برای ساخت و ساز، اتصال به تجهیزات و یا پر کردن فضای خالی بین دستگاه‌ها است. برای بررسی تخصصی‌تر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت ساختمان‌ها، پل ها و سایر سازه‌ها به عنوان ستون، تیرک و مهاربند
  • ساخت ماشین آلات سنگین مانند جرثقیل، نقاله‌ها و تجهیزات جابه‌جایی
  • ساخت پروژه‌های زیربنایی مانند بزرگراه، راه آهن و تونل
  • ساخت بدنه، عرشه و روبنای انواع کشتی و همچنین ساخت سکو و سازه‌های نفتی و دریایی
  • ساخت قاب و شاسی انواع وسایل نقلیه

ابعاد پروفیل استیل

ابعاد انتخابی پروفیل استیل به نوع کاربرد و هدف شما در استفاده بستگی دارد. در هنگام خرید انواع پروفیل استیل باید مشخصات محصول را به طور کامل بررسی کنید. اگر بخواهیم که عدد متوسطی را بیان کنیم، می‌توان گفت که ابعاد پروفیل ها بین 8 تا 200 میلی متر با ضخامت 3 تا 80 میلیمتر است. ابعاد کمتر به معنای کم بودن قدرت آن نیست. در واقع پروفیل کوچک باعث افزایش استحکام سازه خاص و متناسب آن می‌شود.

برای نمونه، ابعاد پروفیل استیل که در توسط استیل پاسارگاد عرضه می‌شود، به صورت زیر است:

جدول پروفیل منظم مشخصات انواع پروفیل استیل
جدول پروفیل منظم

خرید پروفیل استیل

شما زمانی می‌توانید از مزایای پروفیل استیل بهره مند شوید که بهترین نوع آن را خریداری کرده باشید. پروفیل استیل از محصولات استیل است که برای افزایش استحکام و مقاومت انواع سازه و تجهیزات استفاده می‌شود. پس خرید مناسب آن اهمیت زیادی دارد. برای خرید انواع پروفیل استیل می‌توانید با کارشناسان استیل پاسارگاد تماس بگیرید تا کامل شما را در این خصوص راهنمایی کنند.

کلام پایانی؛ پروفیل استیل چیست و اطلاعات کاربردی دیگر

در این مطلب سعی کردیم به سوال پروفیل استیل چیست پاسخ بدهیم. در ادامه درباره انواع و کاربردها و گریدبندی پروفیل استیل صحبت کردیم تا شما بتوانید در زمان انتخاب بهترین تصمیم را بگیرید و دانش خود را در این حوزه افزایش بدهید. اگر هنوز می‌خواهید درباره پروفیل استیل بیشتر بدانید پیشنهاد می‌کنیم مقاله Stainless Steel Square & Rectangle Tubing از مجله stainless-structurals را بخوانید.

شما می‌تواند علاوه بر پروفیل استنلس استیل ، انواع محصولات استیل مانند ناودانی استنلس استیل ، تسمه استنلس استیل ، نبشی استنلس استیل ، میلگرد استنلس استیل و ورق استنلس استیل را با گواهی ضمانت کیفیت و اصالت کالا از استیل پاسارگاد تهیه کنید. با ثبت سفارش آنلاین محصولات مورد نظر خود را از استیل پاسارگاد بخواهید برای یک عمر خط تولید خود را تضمین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *