هواکش مخزن یا ونتیلاتور چیست و دلایل نصب آن چیست؟

جلوگیری از ورود ذرات آلوده از طریق هوا یک چالش اساسی برای کارخانه‌ها و پالایشگاه‌ها است. از طرفی فشار هوای داخل مخزن باید همیشه مورد بررسی قرار بگیرد. برای اینکه فشار بیش از حد می‌تواند باعث انفجار مخزن و همچنین کاهش فشار زیاد می‌تواند باعث جمع شدن مخزن شود. بهترین روش برای مقابله با این مسئله استفاده از هواکش مخزن یا ونتیلاتور است؛ اما هواکش مخزن چیست و چه کاربردی دارد؟ چرا باید از آن استفاده کرد؟ در ادامه این مقاله توضیحات لازم برای آشنایی بیشتر با هواکش مخزن را نوشته‌ایم تا شناخت‌تان نسبت به این محصول بیشتر شود.

هواکش مخزن یا ونتیلاتور چیست؟

هواکش مخزن یا ونتیلاتور از تجهیزات استیل و در واقع دستگاهی برای تنظیم جریان هوا و حفظ کیفیت مطلوب هوا در یک فضای محدود است. هواکش مخزن علاوه بر کمک به تنظیم جریان هوا، مانع از ورود ذرات آلوده در هوا به داخل سیستم می‌شود. همچنین باعث می‌شود تا فشار هوای داخل زیاد یا کم نشود. فشار بالای هوا باعث فشار آوردن به مخزن و دیگر تجهیزات می‌شود. در واقع اگر میزان فشار از حد استاندارد بیشتر شود، احتمال انفجار مخزن یا آسیب به دیگر تجهیزات وجود دارد. در صورتی هم فشار داخل کمتر از فشار بیرون شود، مخزن به یکباره جمع خواهد شد.

کاربرد هواکش مخزن یا ونتیلاتور چیست؟

هواکش مخزن در تمامی صنایع کاربرد دارد؛ البته در صنایعی که تمیز بودن سیالات و ساختار داخلی لوله‌ها و همچنین ایمنی کارگران اهمیت زیادی دارد، باید توجه ویژه‌ای به استفاده از هواکش مخزن کرد. همانطور که در بخش قبلی نوشتیم، داشتن محیطی بدون ذرات آلوده و رطوبت بسیار، تاثیر زیادی بر کیفیت خروجی و همچنین افزایش طول عمر قطعات دارد.

مزایای استفاده از هواکش مخزن چیست؟

مهم‌ترین دلایل و مزایای استفاده از هواکش مخزن شامل موارد زیر است:

  • به دلیل اینکه آلیاژ اصلی به کار رفته در ساخت این نوع هواکش، استنلس استیل است، از این رو مقاومت بالایی در برابر خوردگی، زنگ زدگی و پوسیدگی دارد.
  • استنلس استیل غیرمتخلخل است که این باعث می‌شود تا مواد آلوده و میکروب‌ها جایی برای رشد نداشته باشند.
  • امکان تولید هواکش مخزن بر اساس نیاز و فضای مورد استفاده به صورت سفارشی وجود دارد. این مسئله نشان‌دهنده انعطاف پذیری بالای هواکش مخزن است.
  • هواکش مخزن دارای فن و دیگر قطعات باکیفیت بالا و کم مصرف است. این مسئله باعث گردش بهینه هوا بدون تحمیل هزینه انرژی بیشتر خواهد شد.
  • کاهش نویز: هواکش مخزن دارای مکانیزمی برای کاهش نویز در حین عملکرد است.

ویژگی های هواکش مخزن

هواکش مخزن دارای ویژگی‌های زیر است. ویژگی‌هایی که باعث متفاوت‌تر شدن این محصول با دیگر محصولات مشابه شده است:

  • آلیاژ به کار رفته در ساخت آن‌ها از نوع استیل 304 و 316 است. البته برای هواکش‌های مخزنی که در صنایع شیر، لبنی، غذایی و دارویی به کار می‌رود، آلیاژ باید از نوع 304L یا 316L باشد.
  • ظرفیت هواکش مخزن متفاوت است که این باعث به کار بردن این محصول برای برطرف کردن نیازهای متفاوت خواهد شد. رایج‌ترین ظرفیت‌های هواکش مخزن برابر با 0.75، 1.5 و 3 دقیقه/ متر مکعب است.
  • تمامی هواکش‌های مخزن دارای فن‌هایی هستند که به گردش هوا کمک می‌کند.
  • هواکش مخزن دارای پنل‌های کنترل پیشرفته‌ای است که با آن می‌توان دما، فشار و دیگر موارد عملکرد را کنترل و تنظیم کرد.
  • هواکش مخزن با کیفیت با استانداردهای جهانی مطابقت کامل دارد.

هواکش مخزن وسیله ضروری برای صنایعی است که نیاز به کنترل جریان هوا و حفظ کیفیت هوای ورودی را دارند. ویژگی‌های ونتیلاتور شامل دوام بالا، بهره وری انرژی و انعطاف پذیری بالا برای تولید سفارشی بالا است. در واقع شما با خرید هواکش مخزن استیل باکیفیت می‌توانید علاوه بر کاهش خطرات آلودگی، بهداشت سیالات و حتی محیط را هم حفظ کنید. بهترین راه برای خرید هواکش مخزن از طریق سایت استیل پاسارگاد است. کارشناسان استیل پاسارگاد در کنارشما هستند تا بتوانید بهترین مدل را انتخاب و خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *