همه چیز در خصوص استیل 430

استنلس استیل ضد زنگ گرید 430 یک نوع استیل غیر سخت از گروه فریتی است که کروم یکی از مواد اصلی تشکیل‌دهنده به آن به‌حساب می‌آید. این نوع گرید به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و همچنین داشتن خاصیت شکل‌پذیری بالا به‌عنوان یک گرید پرکاربرد شناخته می‌شود. علاوه بر این به دلیل مقاومت در برابر اسید نیتریک، قابل‌استفاده در کاربردهای شیمیایی است. در ادامه این مطلب ویژگی‌ها و خواص استیل 430 را توضیح داده‌ایم تا شناخت بیشتری نسبت به این نوع استیل پیدا کنید.

ترکیب مواد تشکیل‌دهنده استیل 430

استیل 430 چندین گرید مشابه از خانواده خود که تفاوت آن‌ها در ترکیب تشکیل‌دهنده مواد آن است. در جدول زیر مواد تشکیل‌دهنده و میزان هر یک در گریدهای 430 و 430F نشان داده شده است:

خواص مکانیکی استیل 430

خواص مکانیکی شامل مقاومت کششی، قدرت تسلیم، ازدیاد طول و سختی است. در جدول زیر خواص فیزیکی استیل 430 نشان داده شده است:

یکی از خواص مهم و متمایزکننده استیل 430، مقاومت بالای آن در برابر تنش است. علاوه بر این به دلیل ویژگی الاستیسیته این نوع گرید بودن آن است که به تغییر شکل‌پذیری آن کمک می‌کند.

خواص فیزیکی استیل 430

خواص فیزیکی شامل چگالی، الاستیک، میانگین ضریب انبساط حرارتی، رسانش و مقاومت الکتریکی است که در جدول زیر برای استیل 430 نشان داده شده است:

در نام‌گذاری استیل‌های ضدزنگ از اعداد سه رقمی استفاده می‌کنند. در خصوص استیل 430، عدد 4 به معنای استیلی است که در آن، کروم ماده اصلی تشکیل‌دهنده آن به‌حساب می‌آید. علاوه بر این، استیل 430 به گروه استیل‌های فریتی تعلق دارد که به این به معنای داشتن ساختار مولکولی خاص است. همچنین این نوع استیل مغناطیسی است و چگالی 7.8 گرم بر سانتی‌متر مکعب دارد.

البته از آنجا هم که استیل 430 نیکل و مولیبدن ندارد، هزینه خرید آن نسبت به سری 300 کمتر است. از آنجا هم که کم کربن است، نمی‌توان با استفاده از عملیات حرارتی تقویت کرد.

ویژگی دیگر استیل 430، عملکرد آن در دماهای مختلف است. در محیط‌هایی با گرمای زیاد، استیل 430 در برابر اکسیداسیون مقاوم است؛ البته در هنگام خنک شدن، میزان شکنندگی آن بیشتر می‌شود.

کاربردهای استیل 430

استیل 430 ارزان، ساده و قابل‌استفاده در بسیاری از صنایع است. البته این گرید رتبه یک بین انواع استیل را ندارد؛ اما مقاومت گرمایی بالا، مقاومت در برابر خوردگی و شکل‌پذیری آن باعث شده تا به‌عنوان یک استیل چندمنظوره معرفی شود. مهم‌ترین کاربردهای استیل 430 شامل موارد زیر است:

  • ماشین ظرفشویی
  • تزئینات خودرو
  • هود
  • سقف صنعتی
  • تجهیزات معدن

در واقع در محیط‌هایی که شکل‌پذیری و مقاومت در برابر گرما اهمیت زیادی دارد، از این استیل استفاده می‌شود.

اگر بخواهیم مهم‌ترین ویژگی‌های استیل 430 را خلاصه کنیم، می‌توان به موارد زیر را نوشت:

  • مقاومت بالا در برابر خوردگی
  • مقاومت در برابر دما تا 870 درجه سانتیگراد (در دماهای متناوب این مقاومت به 815 درجه سانتیگراد می‌رسد.)
  • برای جوشکاری لازم است که این نوع گرید از قبل در دمای بین 150 تا 200 درجه سانتیگراد گرم شود.

استیل 430 یکی از استیل‌های پرکاربرد در صنایع مختلف است. البته شاید از نظر بعضی ویژگی‌ها به 304 و 316 نرسد؛ اما می‌تواند جایگزین ارزان‌قیمت در شرایط خاص باشد. در این مطلب سعی کردیم تا مهم‌ترین ویژگی‌های مربوط به استیل 430 را برای شما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *