میلگرد استیل‌ چیست و چه کاربردهایی دارد؟

میلگردها می‌توانند از آلیاژهای متفاوتی ساخته شوند؛ اما میلگرد استیل پرکاربردترین نوع میلگردی است که در بیشتر صنایع به ویژه ساختمانی به کار گرفته می‌شود. همچنین میلگردهای استیل علاوه بر کاربرد در صنایع ساختمانی، در ساخت قطعات مختلف از جمله شفت پمپاژ، ماشین ابزار، قطعات جراحی و غیره هم استفاده می‌شود. این کاربردها شاید شما را متعجب کند؛ برای اینکه بیشتر ما، میلگردها را فقط در ساختمان سازی دیده‌ایم. در صورتی که در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما را با ابعاد دیگر میلگرد استیل آشنا کنیم. اینکه چه کاربردهایی دیگری هم دارند. همچنین با دیگر ویژگی‌های این نوع میلگرد هم بیشتر آشنا خواهید شد.

میلگرد استیل چیست؟

میلگرد استیل، میلگردهای استوانه‌ای شکل است که بیشتر در کاربردهای صنعتی و ساختمان سازی استفاده می‌شود. همچنین میلگردهای استیل دارای اندازه های متفاوتی هستند تا بتوان برای برآورد کردن نیازهای خاص به کار گرفته ‌شوند.

البته اندازه میلگردهای استیل بر اساس قطر آن‌ها مشخص می‌شود. اندازه قطر میلگرد استیل از 1.4 تا 24 اینچ متفاوت است. از میلگرد با قطر کلفت برای صنعت ساختمان سازی و از میلگرد با قطر نازک در صنایع دیگری از جمله خودروسازی استفاده می‌شود.

انواع میلگرد استیل

میلگردهای استیل بر اساس نوع استیل استفاده شده در ساخت آن‌ها دسته بندی می‌شوند. مهم ترین انواع میلگرد استیل شامل موارد زیر است:

  • میلگرد استیل نرم: این نوع به میلگرد استیل کم کربن شناخته می‌شود که بین 0.10 تا 0.30 درصد کربن در ساخت آن‌ها استفاده شده است. مقدار کم کربن باعث شده تا این نوع میلگرد دارای قابلیت چکش خواری، برش و جوشکاری بالایی داشته باشد. از این نوع میلگرد در ساخت ابزارآلات ریز استفاده می‌شود.
  • میلگرد استیل با کربن متوسط: این نوع میلگرد دارای مقدار کربن 0.25 تا 0.60 درصد و همچنین مقدار کمی منگنز است. این نوع میلگرد عملکرد برش خوبی دارد؛ اما قابلیت جوش خوردن آن ضعیف است. برای همین انعطاف پذیری کمتری دارد.
  • میلگرد استیل با درصد کربن بالا: میزان کربن در این نوع میلگرد برابر با 0.60 تا 1.70 درصد است. این نوع میلگرد مناسب استفاده در ساخت ابزار و صنایع ماشینی به دلیل مقاومت بالا در برابر سایش و ترک خوردگی است.

مزایای میلگرد استیل

مهم‌ترین دلیل استفاده از میلگرد استیل، مزایا و ویژگی‌های خاص آن است. مهم‌ترین مزایای میلگرد استیل شامل موارد زیر است:

  • استحکام بالا: در حالت کلی، میلگردهای استیل مقاومت و استحکام بالایی دارند. در بین آن‌ها، انواعی که قطر بیشتری نسبت به بقیه دارند، اسحتکامشان بیشتر است. برای همین در صنایع ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند.
  • چکش خواری و شکل پذیری: این دو ویژگی باعث می‌شود تا عملیات برش و شکل دادن میلگردهای استیل به راحتی و متناسب با نیاز انجام شود.
  • دوام: استیل مقاومت بالایی در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارد که باعث می‌شود تا از این نوع میلگرد بتوان به طور مداوم بدون نگرانی استفاده کرد.
  • هزینه کمتر در ساخت و استفاده

ابعاد میلگرد استیل

میلگردهای استیل در ابعاد مختلفی تولید می‌شوند. هرچند استاندارد یا به عبارتی اندازه مشخصی در ساخت آن‌ها وجود دارد.

آلیاژ میلگرد استیل

اینکه چه نوع آلیاژی در میلگرد استیل استفاده کنید، به کاربرد و هدف شما بستگی دارد؛ اما مهم‌ترین آلیاژهای به کار رفته در ساخت میلگرد استیل شامل استیل 304، 316، 304L و 316L است.

کاربردهای میلگرد استیل

کاربرد میلگرد استیل شامل موارد زیر است:

  • برای ساخت تیرهای فولادی و خطوط لوله
  • نصب سازه های فولادی
  • تولید ابزار پزشکی
  • تولید ماشین آلات سنگین و قطعات خودرو
  • برای ساخت داربست و ریل

میلگرد استیل به دلیل ویژگی‌ها و خواصی که دارد، در صنایع مختلفی جز ساختمان سازی هم به کار می رود. در این مطلب سعی کردیم تا شما را با ماهیت کلی میلگرد استیل، کاربرد و مزایای آن به صورت کلی آشنا کنیم. البته خرید میلگرد باکیفیت اهمیت زیادی دارد. شما می‌توانید برای خرید میلگرد استیل با کارشناسان استیل پاسارگاد تماس بگیرید تا کامل راهنمایی‌تان کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *