معرفی انواع شیرآلات صنعتی استنلس استیل و طرز کار آن‌ها

شیرآلات استیل یکی از مهم‌ترین محصولات استیل در صنایع مختلف است که برای کنترل میزان جریان و فشار انتقال سیالات در لوله‌ها استفاده می‌شود. نکته اصلی اینجاست که شیرآلات استیل به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که هر یک کاربرد مخصوص به خود را دارد.  برای همین در این مقاله، انواع شیرآلات استنلس استیل را معرفی کرده ایم تا بتوانید بهترین مدل را متناسب با نیازتان انتخاب کنید.

انواع شیرآلات استنلس استیل صنعتی

انواع شیر استیل شامل موارد زیر است:

شیر توپی استیل

از شیر توپی استیل به عنوان یک وسیله کنترل کننده باز و بست بدون افت فشار استفاده می‌شود. این نوع شیر برای زمانی که نیاز به خاموش شدن سریع است، بهترین گزینه برای انتخاب و خرید هستند. فقط کافی است تا 90 درجه دسته شیر را چرخاند.

در این نوع شیر، یک عنضر کروی شکل با یک سوراخ وجود دارد که در هنگام چرخش، سوراخ در مسیر حرکت قرار می‌گیرد. از این رو، باعث به جریان افتادن سیال می‌شود. شیرهای توپی همه‌کاره هستند و معمولاَ در صنایع مختلفی از جمله نفت، گاز، پتروشیمی، تسویه آب و سیستم‌های HVAC استفاده می‌شود.

بعضی از مدل‌های پرکاربرد شیر توپی شامل موارد زیر است:

شیر فلکه کشویی

شیر فلکه کشویی از انواع شیرآلات صنعتی استنل استیل است که یک دروازه یا دیسک گوه‌ای شکل دارد و برای کنترل جریان استفاده می‌شود. حرکت این شیر به صورت عمود بر جهت جریان است. با هر حرکت، گذرگاه به صورت کامل باز یا بسته می‌شود. برای همین از این نوع برای کنترل  میزان جریان به کار نمی‌رود. کاربرد شیر فلکه کشویی برای جاهایی است که نیاز به آب بندی محکم دارند از جمله پالایشگاه ها، نیروگاه ها و تاسیسات تصفیه.

چک ولو استیل

چک ولو استیل از انواع شیرآلات استیل است که امکان جریان از یک طرف را می‌دهد و مانع از حرکت برگشتی سیال می‌شود. در این نوع شیر، یک دیسک یا توپ متحرک وجود دارد که با ورود جریان رو به جلو باز شده و در هنگام معکوس شدن جریان، بسته می‌شود. از این رو، چک ولو استیل برای صنایعی که جریان نباید معکوس پیدا کند، استفاده می‌شود. از این شیر در پمپ‌ها، کمپرسورها، سیستم‌های لوله کشی و سیستم فاضلاب به کار گرفته می‌شود.

چک ولو ها به چند نوع زیر تقسیم می‌شوند:

شیر پروانه ای استیل

شیرهای پروانه ای دارای یک قسمت دیسکی شکل هستند که برای کنترل جریان روی شفت قرار می گیرند. هنگامی که دیسک به موازی جهت جریان می چرخد، دریچه باز شده و سیال می تواند جریان پیدا کند. این نوع شیرها به دلیل قیمت مقرون به صرفه بودن و استفاده آسان در تمامی صنایع و حتی ساختمان های مسکونی استفاده می‌شود. شیر پروانه ای کلاچ دار، شیر پروانه ای پنوماتیک، شیر پروانه ای جوشی و شیر پروانه ای کلمپی از انواع این نوع شیر هستند.

شیر دیافراگمی استیل

از انواع شیرآلات استیل که یک دیافراگم دارند و با بالا و پایین رفتن دیافراگم، مسیر سیال باز و بسته می‌شود. از شیرهای دیافراگمی بیشتر برای مواقعی استفاده می‌شود که انتقال تمیز سیال اهمیت زیادی دارند؛ مانند صنایع دارویی، غذایی و آشامیدنی. بعضی از پرکاربردترین شیرهای دیافراگمی شامل موارد زیر است:

این موارد از مهم‌ترین انواع شیرآلات استیل هستند که هر یک دارای کاربردهای مخصوص به خود هستند. باید گفت که تقریبا تمامی صنایع به انواع شیرآلات نیاز دارند. ممکن است که در یک صنعت، نوعی بیشتر به کار گرفته و در صنعت دیگری کمتر به کار برود. دیگر انواع شیر استیل شامل موارد زیر است:

در این مطلب شما را با تمامی انواع شیرآلات استیل آشنا کرده ایم. بسته به نوع و نیاز و کاربردتان باید یکی از انواع را انتخاب کنید. شما می توانید با کارشناسان استیل پاسارگاد تماس بگیرید تا شما را به طور کامل در خرید راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *