سه راهی استیل چیست: کاربردها و انواع سه راهی استیل کدامند؟

سه راهی استیل چیست: کاربردها و انواع سه راهی استیل کدامند؟

سه راهی استیل از انواع اتصالات استیل است که به‌منظور متصل کردن لوله‌‌ها و تجهیزات استیل مختلف به کار می‌رود؛ خاص بودن ماهیت و کاربرد سه راهی استیل باعث می‌شود انواع آن را در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار گیرند. اما سه راهی استیل چیست؟

برای پیدا کردن پاسخ سوالاتتان در ادامه با ما همراه باشید؛ در این مقاله از استیل پاسارگاد به دقت انواع سه راهی استیل را بررسی کرده‌‌ایم و کاربردها و آلیاژهای استنلس استیل به کار رفته در ساخت آن را آورده‌ایم.

برای گرفتن راهنمایی بیشتر و مشاوره رایگان پیش‌ از خرید می‌‌توانید با استیل پاسارگاد تماس بگیرید؛ کارشناسان ما آمادۀ پاسخگویی به تمامی سوالات شما هستند.

 

سه راهی استیل چیست؟

سه راهی استیل نوعی از اتصالات استیل، به شکل T است که یکی از سه سر آن به عنوان ورودی و دو سر دیگر به‌عنوان خروجی عمل می‌کنند. در واقع زمانی که قصد دارید مواد و سیالات را  به‌صورت همزمان به دو جهت مختلف منتقل کنید، سه راهی استیل بهترین گزینه برای استفاده است.

 

کاربرد سه راهی استیل

کاربرد سه راهی استیل بسیار گسترده است و بدون اغراق می‌توانیم بگوییم که در تمامی صنایع استفاده دارد و این مساله یکی از مزایا و ویژگی‌های منحصربه‌فرد سه راهی استنلس استیل است. سه راهی استیل در گروه‌های زیر قرار می‌گیرد:

اگر بخواهیم از دیدگاه دیگری کاربرد سه راهی استیل را بررسی کنیم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • اتصال خطوط لوله‌ استیل و تجهیزات با یکپارچگی بالا
  • استفاده در لوله‌هایی با جریان سیال فشار بالا
  • کاهش تعداد لوله‌ها و تجهیزات خطوط پایپینگ
  • انتقال سیالات به دو مسیر متفاوت

 

آلیاژهای به کار رفته در ساخت انواع سه راهی استیل

آلیاژهایی که در ساخت انواع سه راهی استیل به کار می‌رود، شامل استیل 304، 316، 304L و 316L است. در صورت به کار بردن سه راهی استیل در صنایع شیر، لبنی، غذایی و دارویی باید از آلیاژهای 304L و 316L استفاده شود.

تاسیسات ساخته شده از گریدهای 304 و 316 استنلس استیل را از مراکز معتبر خریداری کنید؛ برای تهیه باکیفیت‌ترین و مطمئن‌ترین انواع ورق استیل، شیرآلات استیل، اتصالات و تجهیزات در سریع‌ترین زمان ممکن، با کارشناسان استیل پاسارگاد تماس بگیرید.

البته در حالت کلی، سه راهی‌ها از آلیاژهای دیگری هم تولید می‌شوند که مهم‌ترینشان شامل موارد زیر است:

  • آلومینیوم
  • برنز
  • برنج
  • کربن
  • سرامیک
  • خاک رس
  • فایبرگلاس
  • چدن
  • پلاستیک

 

ساختار و شکل انواع سه راهی استیل

شکل تمام سه راهی‌ها به صورت T است که یک مسیر ورودی بوده و دو مسیر دیگر به‌عنوان خروجی هستند. همچنین نافی سه راهی‎‌ها به دو صورت بلند و کوتاه است.

نوع اتصال بین سه راهی با دیگر لوله‌ها و تجهیزات، به شکل سرفرول، جوشی و دنده ای بوده و این اتصالات در گروه اتصالات جوشی استیل، اتصالات دنده ای استیل و اتصالات فرول دار قرار می‌گیرند؛ فقط از نوع دنده ای آن در صنایع شیر، لبنی، دارویی و غذایی استفاده نمی‌شود؛ برای کسب اطلاعات بیشتر در اینباره مقاله اتصالات دنده ای چیست را مطالعه کنید.

 

انواع سه راهی استیل

سه راهی های استیل با توجه به نوع نافی و اتصال به انواع متعددی تقسیم می‌شوند:

 

مزایای سه راهی استیل

زمانی که قصد انشعاب سیال به دو مسیر متفاوت با پایین‌ترین هزینه و کمترین میزان استفاده از لوله‌ها را دارید، بهترین راه استفاده از سه راهی استیل است. دیگر مزیت سه راهی استیل، اتصال لوله‌هایی است که اندازه قطر آن‌ها با هم متفاوت است چراکه اندازه قطر ورودی نافی متفاوت است که همین مساله امکان اتصال سه راهی به انواع لوله با قطرهای متفاوت را می‌دهد.

البته بهتر است که حتما قبل از خرید، ابعاد سه راهی و اندازه قطر ورودی آن را بررسی کنید. در ادامه نمونه جدولی از اندازه‌های متفاوت یک نوع سه راهی در استیل پاسارگاد را برای شما آورده‌ایم:

اندازه قطر ورودی نافی متفاوت است که همین مساله امکان اتصال سه راهی به انواع لوله با قطرهای متفاوت را می‌دهد.

زمانی که قصد انشعاب سیال به دو مسیر متفاوت با پایین‌ترین هزینه و کمترین میزان استفاده از لوله‌ها را دارید، بهترین راه استفاده از سه راهی استیل است.

 

کلام آخر: انواع سه راهی استیل از پرکاربردترین اتصالات هستند

سه راهی استیل از پرکاربردترین اتصالات استیل است که در صنایع مختلف برای انشعاب سیالات به دو مسیر ورودی استفاده می‌شود، بدون اغراق می‌توانیم بگوییم تمامی صنایع به انواع سه راهی استیل نیاز دارند. در این مطلب، سعی کردیم تا به سوال “سه راهی استیل چیست” پاسخ مناسبی دهیم و کاربردهای آن را بررسی کنیم.

برای خرید سه راهی استیل، مقایسه انواع سه راهی استیل و کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مشخصات فنی هر یک به سایت استیل پاسارگاد سر بزنید. تمامی محصولات استیل پاسارگاد مطابق با استاندارد  ASME عرضه شده و تضمین‌شده هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *