زانو استنلس استیل صنایع دارویی و غذایی

زانویی استنلس استیل به‌منظور اعمال تغییر جهت در مسیر حرکت سیالات استفاده می‌شود.

در این بخش از محصولات وبسایت، قصد داریم شما را وارد دنیای زانو استنلس استیل کنیم. در این مقاله ما سعی داریم در مورد زانو های صنایع دارویی، صنایع شیر و صنایع غذایی صحبت کنیم که در آن ها از استاندارد   ASTM A270  استفاده میشود  به‌دلیل تنوع گستردۀ انواع محصولات استنلس استیل، ابتدا شما را با دنیای فولاد آشنا می‌کنیم و سپس به ساختار کلی این محصولات و کاربرد آن در صنایع مختلف می‌پردازیم. در گام نهایی، توجه شما را به معرفی انواع محصولات زانو فولادی و کاربردهای آن جلب می‌کنیم. پس با شرکت استیل تولیدی و بازرگانی پاسارگاد همراه باشید تا نگاه کوتاهی به این بخش جذاب از صنعت، بیندازیم.

نکته : این مقاله برای لوله های صنایع دارویی، صنایع شیر و صنایع غذایی است

زانو استنلس استیل:

زانوی استنلس استیل یک قطعۀ فلزآلیاژی است که برای تغییر جهت و جریان سیال در لوله‌های استنلس استیلی استفاده می‌شود. این قطعه با استفاده از روش جوشکاری و یا کلمپ به لوله‌های استیلی متصل می‌شود و به‌دلیل مقاومت بالا و خواص فیزیکی خوبی که دارد، در صنایعی مانند صنایع غذایی، دارویی، شیری،  شیمیایی، نفت و پتروشیمی، ساختمان و سازه‌های فلزی و غیره کاربرد دارد. زانو از آلیاژهای مختلفی مانند 304، 304L،  316 و 316L ساخته می‌شود که دارای خواص شیمیایی و مکانیکی مناسبی هستند.

که بر اساس نوع سیال، میزان خورندگی، میزان تحمل فشار و همچنین نوع صنعت هدف انتخاب میشود

زانو های استنلس استیل از لحاظ زاویه:

زاویه های زانوهای استنلس استیل به 3 دسته تقسیم میشوند :1- زانو های 45 درجه 2- زانو های 90 درجه 3- زانو های 180 درجه

با توجه به نیاز تغییر مسیر در خطوط لوله و جهت جریان سیال ، زاویه و نوع زانو انتخاب می شود .

زانو های استنلس استیل از لحاظ استاندارد بندی

1-استاندارد SMS

2- استاندارد ISO

3- استاندارد 3A

4-استاندارد ASME BPE

استاندارد DIN

انواع زانو از لحاظ نوع اتصال

  1. جوشی
  2. کلمپی

انواع الیاژ هایی که در زانو های استنلس استیل استفاده میگردد( گرید بندی)

  1. 304
  2. 304L
  3. 316
  4. 316L

انواع ضخامت های زانو استنلس استیل

  1. 1.25mm
  2. 1.5mm
  3. 1.65mm
  4. 2mm

توضیح در موردASTM A270  در مورد زانو های استنلس استیل:

استاندارد A270:

ازلحاظ داخل و بیرون زانو براق است اما داخل لوله ها 100% براق می باشد به عبارتی حتی روی زانو هم مات باشد مهم نیست ولی داخلش شرایط فوق را داشته باشد که برای تولید سه راهی،زانو های 180درجه، زانو های 90 و 45 درجه  تبدیل های صنایع دارویی، صنایع شیری و صنایع غذایی استفاده می شود.

رافنس RA : سطح زبری داخل لوله

دستگاه میتوتویو MITUTOYO : سطح زبری داخل لوله و اتصالات را اندازه گیری می کند.

استاندارد مکانیکال پولیش MP  یا SF1 : یک فرآینده تمام سازی سطحی برای صاف و صیقلی کردن سطوح مورد نیاز است که از طریق کاغذ های سمباده،ذرات ساینده و خمیر پولیش های صنعتی استفاده می شود.

MP_SF1 RA.0. 0.4

هر چقدر RA کمتر باشد وعدد کمتر باشد یعنی 0.4≥ باشد زبری سطح کمتر و آلایندگی کمتر و باکتری کمتر می باشد جنس مرغوب تر می باشد(که از طریق دستگاه میتوتویو اندازه گیری می شود).به دلیل اینکه رقابت بین اکثر کارخانه های دنیا افزایش یافته استاندارد جهانی رافنس 0.53≥ مورد تایید بوده است که برای صنایع دارویی،لبنی وغذایی مورد استفاده است.

استاندارد مکانیکال پولیش EP  یا SF4 : فرآیندی است که به روش الکتریکی به کمک جریان برق یا به وسیله اسید از داخل لوله ها عبور کرده و یک لایه از لوله برداشته که باع

ث سطح صاف و صیقلی می شود.الکتروپولیش یا SF4  زمانی تولید می شود که اول لوله ها از طریق MP  استریل شود بعد فرآیند EP  انجام گردد.

 EP_SF4 RA.0. ≤0.37

نکاتی که در زانو های قابل اهمیت است:

  1. ضخامت زانو
  2. سطح زبری زانو
  3. سایز زانو (قطر خارجی لوله در همه ابعاد)
  4. گونیا بودن زاویه زانو(نحوه ی اتصال جوش لب به لب ) 

زانو های جوشی استنلس استیل : زانو هایی که برای تغییر مسیر زاویه ای در لوله ها مورد استفاده قرار میگیرد که به صورت لب به لب جوش آرگون میخورد و متصل میشود

زانوهای کلمپی استنلس استیل: زانو هایی که برای تغییر مسیر زاویه ای در لوله ها مورد استفاده قرار میگیرد که در سر ان ها فرول دارد و با کلمپ اتصال پیدا میکنند

ویژگی‌های زانو استنلس استیل

  • استحکام بالا: زانو از جنس استیل بوده و از استحکام بالایی برخوردار است. این اتصال، می‌تواند در برابر فشار و دمای بالا مقاومت کند.
  • دوام بالا: زانو، در برابر زنگ‌زدگی و خورندگی مقاوم است. این اتصال، می‌تواند در محیط‌های مرطوب و خورنده نیز مورد استفاده قرار گیرد.

جنس زانو استنلس استیل

زانو های استنلس استیل قطعاتی از جنس فلز استنلس استیل( فولاد ضد زنگ) هستند که جزء فلزهای بسیار مقاوم محسوب می‌شوند. جنس این زانو از فولاد ضدزنگ (Stainless Steel) است.  فولاد زنگ‌نزن یک آلیاژ فلزی است که حداقل 10.5 درصد کروم دارد. کروم به فولاد خاصیت مقاومت در برابر خوردگی و شرایط مختلف محیطی می‌دهد که 64% از آهن و کمتر از 2%کربن وعناصری هم چون نیکل،کروم و… تشکیل شده است.استنلس استیل فلز مادر(طلا،نفره،مس)نیست و نوعی آلیاژ است .

در واقع فولاد در مجاورت هوا قابلیت زنگ زدگی دارد که وقتی با نیکل ترکیب میگردد به استنلس تبدیل می گردد و ضدزنگ می شود و کروم داخل آن باعث سختی می شود.

 

این زانو به گونه‌ای طراحی و ساخته می‌شوند که در برابر نفوذ رطوبت و زنگ زدگی  مقاوم باشد و در برابر خوردگی در برابر مواد اسیدی و بازی (قلیایی) هم آسیب نبینند.

آن‌ها در انواع مختلفی از فولاد زنگ‌نزن تولید می شوند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فولاد ضدزنگ آستنیتی: دارای مقاومت عالی در برابر خوردگی است و در دماهای بالا نیز پایدار است.
  • فولاد ضدزنگ فریتی: دارای مقاومت متوسط در برابر خوردگی است و در دماهای بالا نیز پایدار است.
  • فولاد ضدزنگ مارتنسیتی: دارای مقاومت بالا در برابر خوردگی در دماهای بالا است.

انتخاب نوع فولاد ضدزنگ برای این زانو به عوامل مختلفی مانند نوع کاربرد، شرایط محیطی و حتی بودجۀ خریدار بستگی دارد.

انواع زانو استنلس استیل

زانو از انواع مختلفی مانند زانو جوشی، زانو  زانو سر فرول، زانو سر شلنگی فرول دار، زانو بلند، زانو کوتاه عرضه می‌شود که هرکدام دارای زاویه، اندازه، استاندارد و روش نصب خاص خود هستند.

نکته ای که قابل توجه است، در زانو های استنلس استیل که برای صنایع دارویی نیز می باشد نمیتوان از رزوه استفاده کرد زیرا احتمال الودگی در آن ها نیز بالا میرود

کاربرد زانو استنلس استیل

زانوی استیل برای تنظیم جریان سیالات، کاهش فشار، افزایش سرعت و بهبود عملکرد پمپ‌ها و مخازن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زانو در کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ازجمله کاربردهای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لوله‌کشی: در سیستم‌های لوله‌کشی برای تغییر جهت لوله‌ها در زوایای مختلف استفاده می‌شود.
  • تأسیسات صنعتی: در تأسیسات صنعتی برای تغییر جهت لوله‌ها یا سایر شیء‌ها در زوایای مختلف استفاده می‌شود.
  • ماشین آلات صنعتی: استفاده از زانو های استنلس استیل در ماشین الات صنعتی به دلیل تحمل فشار و دمای بالا و مقاومت در برابر خوردگی و همچنین میکروب مانند صنایع دارویی، صانیع شیری، صنایع غذایی و همچنین نفت  و پتروشیمی گازی و …

مزایای و معایب زانو استنلس استیل

زانو یکی از متریال‌های کاربردی در دنیای فلزات و آهن‌آلات است که به‌دلیل نوع استفاده محبوبیت زیادی در بازار دارند.

مزایا:

  • استحکام بالا
  • دوام بالا

خرید زانو استیل

ما در مجموعۀ استیل پاسارگاد، طیف گسترده‌ای از محصولات باکیفیت و مطمئن را با قیمت‌های مناسب عرضه می‌کنیم. محصولات ما در انواع مختلف و با توجه به نیازهای گوناگون مشتریان طراحی و تولید شده‌اند. محصولات باکیفیت و مطمئن، قیمت‌های رقابتی و خدمات پس از فروش تنها بخشی از تعهد ما به مشتریان ارجمند است. پس اگر قصد خرید انواع زانو استیل را دارید، همین امروز با کارشناسان ما تماس بگیرید.

پرسش و پاسخ

مقاومت زانوهای پلاستیک در برابر زانوهای فلزی چگونه است؟

مقاومت زانوهای پلاستیک در برابر زانو فلزی، به مواد پلاستیکی و فلزی مورد استفاده و شرایط کاربردی آنها بستگی دارد. به‌طورکلی، هرکدام از این مواد دارای مزایا و معایب خود هستند. برای مثال، پلاستیک‌ها دارای ضریب انعطاف بالا و مقاومت در برابر خوردگی هستند؛ درحالی‌که فلزات دارای مقاومت بالا در برابر فشار و دمای بالا هستند. بااین‌حال، پلاستیک ها در برابر خراش و سایش ضعیف هستند.

زانوی استنلس استیل چطور تولید می شود؟

زانو به دو صورت جوشی و کلمپی تولید می‌شود. زانو جوشی از طریق جوش لب‌به‌لب اتصال داده می‌شود. زانو جوشی فولادی یا کربنی با استفاده از عناصری نظیر کربن، منگنز، کروم، نیکل و … تولید می‌شود. زانو جوشی فولادی می‌تواند به‌صورت درزدار و یا به‌صورت مانیسمان تولید شود. زانو جوشی استیل یا استنلس استیل نیز با استفاده از عناصری نظیر کروم، نیکل، مولیبدن و … تولید می‌شود. زانو جوشی استنلس استیل دارای دو نوع درزدار و مانیسمان است.
زانو دنده‌ای نیز با استفاده از عناصری نظیر کروم، نیکل، مولیبدن و … تولید می‌شود. زانو دنده‌ای فولادی یا کربنی نیز با استفاده از عناصری نظیر کربن، منگنز، کروم، نیکل و … تولید می‌شود.بله رول بولت ها انواع مختلفی را دارا میباشید که تفاوت آن ها در سایز، جنس، نوع آلیاژ، نوع خود بولت ها نیز میباشد که نسبت به نوع کاربری و صنعتی که در آن استفاده میشود میتواند متفاوت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *