تفاوت بین تبدیل هم مرکز با تبدیل غیرهم‌ مرکز استنلس استیل چیست؟

تبدیل استیل یکی از مهم ترین اتصالات استیل است که برای کنترل جریان در سیستم های لوله کشی استفاده می شود. در حال حاضر دو نوع اصلی تبدیل استیل وجود دارد: تبدیل استیل هم مرکز و تبدیل استیل غیرهم مرکز. سوال اصلی اینجاست که بین تبدیل هم مرکز با تبدیل غیرهم‌ مرکز استنلس استیل چیست و از هر یک در شرایطی می توان استفاده کرد؟ این موضوعی است که در ادامه این مقاله به طور کامل پاسخ داده ایم. پس اگر چنین مسئله ای چالش و سوال ذهنی شما هم است، مطالعه ادامه مطلب را از دست ندهید.

تبدیل استیل چیست؟

تبدیل استیل یکی از انواع اتصالات است که لوله هایی با دو قطر متفاوت در اندازه را به یکدیگر وصل می شود. در واقع زمانی که شما بخواهید دو لوله با دو اندازه متفاوت را به منظور حفظ جریان به یکدیگر وصل کنید، چاره ای جز استفاده از تبدیل استیل ندارید. مهم ترین چالش در استفاده از تبدیل های استیل، انتخاب اندازه و آلیاژ مناسب و همچنین تعیین نوع اتصال است. در صورتی که این فعالیت ها به درستی انجام شوند، نصب آن ها ساده تر خواهد بود.

چه زمانی باید از تبدیل استفاده کنیم؟

در نگاه اول به نظر می رسد که از تبدیل استیل برای متصل کردن دو لوله با دو قطر متفاوت استفاده می شود؛ اما پرسش اصلی اینجاست که چرا دو لوله باید با دو اندازه متفاوت به هم وصل شوند؟ مگر امکان استفاده از لوله ها با اندازه های یکسان وجود ندارد؟

اگر بخواهیم به این پرسش پاسخ دقیقی دهیم، باید گفت زمانی که مقدار انتقال سیال نیاز است تا در هنگام انتقال کمتر یا بیشتر شود، از تبدیل استفاده استفاده خواهد شد. برای همین است که تبدیل استیل باعث تغییراتی در جریان و فشار می شود؛ چون میزان سیال در یک لحظه تغییر خواهد شد.

انواع تبدیل استیل

تبدیل استیل به دو نوع تبدیل هم مرکز و غیرهم مرکز تقسیم می شود که در ادامه هر یک را بیشتر توضیح داده ایم:

تبدیل هم مرکز استیل

تبدیل هم مرکز استیل برای اتصال دو لوله در یک محور استفاده می شود؛ دو لوله ای که مرکز دایره آن ها در یک خط قرار دارد. شکل تبدیل هم مرکز به صورت مخروطی است که دهانه یکی از دیگری بیشتر است. از این نوع تبدیل برای زمانی که کاویتاسیون وجود دارد، استفاده می شود.

تبدیل غیرهم مرکز استیل

تبدیل غیر هم مرکز استیل زمانی استفاده می شود که دهانه دو لوله در یک خط مشترک قرار ندارند. در واقع نیاز است تا قطر لوله در سمت بالا به لوله در سمت پایین متصل شود و همچنین خطر تجمع بخار وجود دارد. در این نوع لوله جریان در امتداد سمت زاویه دار سریع تر است و باعث افزایش فشار می شود.

تفاوت بین تبدیل هم مرکز با تبدیل غیر هم مرکز استنلس استیل

در نگاه اول شکل های این دو با هم متفاوت هستند؛ اما آیا از نظر کارکرد و مکان استفاده تفاوتی با هم ندارند؟

در تبدیل هم مرکز، کاهش اندازه لوله با کاهش قطر اتصالات با نرخ (سرعت) ثابت در طول مشخص و حفظ تقارن در اطراف اتصالات به دست می آید. در واقع تبدیل هم مرکز برای اتصال دو لوله با قطر متفاوت در یک محور استفاده می شود. به عبارتی هر دو لوله در مسیر خط مستقیم و بدون بالا و پایین شدن قرار دارند. این مساله باعث ایجاد یک انتقال مخروطی درون خطی بین لوله های تحت فشار با قطرهای متفاوت خواهد شد که این شکل باعث ایجاد خط مرکزی مشترک می شود. ویژگی های تبدیل هم مرکز شامل موارد زیر است:

  • باعث ایجاد ارتباط مناسب بین پمپ و لوله ها خواهد شد. همچنین می تواند در مواردی جایگزین پمپ شود.
  • باعث انتقال راحت، بدون دردسر و سریع دوغاب و سیالات اسیدی و با حالت خورندگی بالا خواهد شد.
  • برای نقاطی که حفاظت از سایش اهمیت دارد، به کار گرفته می شوند.

در تبدیل غیر هم مرکز همانند تبدیل هم مرکز قطر دو لوله در مسیر انتقال کم می شود که البته سرعت این انتقال و در طول مشخصی ثابت خواهد ماند. مسیر حرکت سیال در این اتصال، بیشتر از سمت قطر کوچک تر به بزرگ تر است. مهم ترین ویژگی های تبدیل استیل غیر هم مرکز شامل موارد زیر است:

  • به حداقل فضا برای راه اندازی زیاد دارد و حداقل تنش در محل اتصال وجود دارد.
  • نویز و صدای انتقال را جذب می کند.
  • باعث حداقل شدن کاویتاسیون می شود.

تبدیل هم مرکز و غیرهم مرکز دو نوع تبدیل استیل پرکاربرد هستند که در شرایط خاصی استفاده می شوند. البته اختلاف آن ها جزئی است؛ اما همین مورد جزئی تعیین کننده سرعت، فشار و کیفیت انتقال می شود. در این مطلب سعی کردیم تا تفاوت بین تبدیل هم مرکز با تبدیل غیرهم‌ مرکز استنلس استیل را برای شما بنویسیم؛ اما اگر هنوز چالشی در انتخاب دارید، می توانید با کارشناسان استیل پاسارگاد تماس بگیرید تا شما را به طور کامل راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *