تفاوت استنلس استیل با کربن استیل چیست؟

تفاوت استنلس اسیتل با کربن استیل چیست؟

تفاوت استنلس استیل با کربن استیل چیست؟ شاید بگویید هر دو آن‌ها استیل هستند و فرقی ندارند. اینکه استنلس استیل و کربن استیل هر دو از استیل ساخته شده‌اند؛ به معنای یکسان بودنشان نیست. بلکه تفاوت‌هایی کلیدی و مهمی با هم دارند که باعث شده تا هر یک در کاربردهای مخصوصی به کار گرفته شوند. موردی که متأسفانه برخی به آن توجهی نمی‌کنند. از این رو در این متن تفاوت استنلس استیل و کربن استیل را برای شما نوشته‌ایم تا بتوانید با شناخت و آگاهی بیشتری نوع مورد نظر خود را به درستی انتخاب کنید.

استنلس استیل چیست؟

استنلس استیل به دلیل داشتن مقدار زیاد کروم و نیکل، مقاومت دربرابر خوردگی دارد.

استنلس استیل که با نام استیل inox شناخته می‌شود، استیلی ضد زنگ با خاصیت مقاومت بالا در برابر خوردگی است.

به‌طور معمول، هنگامی که فلزات مبتنی بر آهن در معرض اکسیژن قرار می‌گیرند، تحت تبدیل شیمیایی به نام اکسیداسیون هستند که باعث تغییر خواص آن‌ها خواهد شد. از این رو باید از این مسئله جلوگیری شود؛ برای همین بهترین جایگزین استیل است. استیل دارای 10.5% کروم است که البته این مقدار اهمیت زیادی دارد. به این دلیل که کروم برخلاف آهن در برابر اکسیداسیون حساس نیست. به عبارتی کروم می‌تواند بدون زنگ‌زدگی و خوردگی در معرض اکسیژن قرار بگیرد. استنلس استیل دارای یک لایه کروم است.

کربن استیل چیست؟

کربن استیل به دلیل مقاومت مکانیکی بالا و شکل‌پذیری در صنایع ساخت و ساز و تولید ابزارآلات استفاده زیادی دارد.

کربن استیل میزان کربن بیشتری نسبت به استنلس استیل دارد که حدود 2.1% وزن آن است. محتوای کربن استیل به‌صورت زیر است:

  • نیاز نداشتن به حداقل عناصری از جمله کروم، کبالت، نیکل، تیتانیوم، تنگستن و وانادیوم
  • داشتن مس بین 0.40 و 0.6 درصد (از این دو مقدار نباید کمتر و بیشتر شود.)
  • حداکثر مقدار سیلیکون 0.6%
  • حداکثر مقدار منگنز 1.65%

استفاده از کربن باعث تغییر چشمگیر ویژگی‌های استیل می‌شود. اولین تغییر، قوی‌تر و سخت‌تر شدن استیل است؛ ویژگی که در تولید لوازم آشپزخانه از جمله چاقو و دیگر لوازمی از جمله ساطور و شمشیر اهمیت زیادی دارد. البته از آنجا که خواص مقاومت در برابر خوردگی کمی دارد، از این رو احتمال زنگ‌زدگی آن زیاد است. برای همین نباید معرض رطوبت قرار بگیرد. همچنین اینکه انعطاف‌پذیری کمتری نسبت به استنلس استیل دارد.

تفاوت استنلس استیل و کربن استیل در ترکیب شیمیایی و خصوصیات مکانیکی آنها واقع شده است.

تفاوت استنلس استیل با کربن استیل چیست؟

احتمالاً تا حدی متوجه تفاوت کربن استیل با استلنس استیل شده‌اید؛ اما در ادامه مهم‌ترین تفاوت‌های این دو را به‌صورت فهرست‌وار نوشته‌ایم:

  • استنلس استیل دارای لایه کروم است که آن را در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی محافظت می‌کند؛ درصورتی‌که اگر کربن استیل در معرض رطوبت قرار بگیرد، زنگ می‌زند.
  • استنلس استیل به دلیل داشتن سطح جذاب و براق می‌تواند در صنایع دکوراتیو هم استفاده شود؛ موردی که در کربن استیل کمتر وجود دارد. البته مقدار کربن‌ها در کربن استیل متغیر است که هر مقدار برای کاربری خاصی استفاده می‌شود؛ برای مثال، کربن استیل با محتوای کم کربن استیل نسبت به استنلس استیل قوی‌تر و بادوام‌تر است؛ البته به شرطی که در محیط مناسب استفاده شود. از این رو از کربن استیل در پروژه‌های ساختمانی یا ساخت قطعاتی که نیاز به استحکام قوی دارند مانند چاقو و مته استفاده می‌شود.
  • استنلس استیل به دلیل داشتن خاصیت ضد زنگ در سیستم‌های لوله‌کشی استفاده می‌شود. البته برای استنلس استیل نسبت به کربن استیل نیاز به مراقبت بیشتری دارد. برای مثال، در صورت استفاده از محصولات استنلس استیل در شرایط بسیار شور یا اسیدی، باید شست‌وشوی مداوم انجام شود. استنلس استیل به خاطر این ویژگی‌های کاربرد وسیعی در سیستم پایپینگ صنایع دارد؛ از آن برای سیستم لوله‌کشی و اتصالات صنایع دارویی که حساسیت بسیاری دارد استفاده می‌گردد.

استنلس استیل و کربن استیل از انواع استیل هستند که نسبت به بقیه آلیاژها کاربرد بیشتری دارند؛ اما به دلیل تفاوت‌هایی که در مواد تشکیل‌دهنده خود دارند، کاربری‌شان متفاوت و مخصوص است. در این مطلب مهم‌ترین تفاوت‌های بین استنلس استیل و کربن استیل را برای شما نوشتیم. بسته به کاربردتان باید یک مورد را انتخاب کنید.

کلام پایانی؛ نگاهی دقیق به تفاوت استنلس استیل با کربن استیل

استنلس استیل و کربن استیل هرکدام ویژگی‌ها و کاربردهای خود را دارند و انتخاب بین آنها بستگی به نیازها و شرایط مختلف دارد. قبل از انتخاب این دو آلیاژ باید به تفاوت استنلس استیل و کربن استیل توجه کنید تا بهترین گزینه را برای نیاز خود استفاده کنید. در این مطلب از مجله استیل پاسارگاد سعی کردیم که تفاوت استنلس استیل و کربن استیل را دقیق‌تر بررسی کنیم. منبع ما برای نگارش این مطلب سایت‌های monroeengineering.com ، appmfg.com و reliance-foundry.com بودند.

شرکت تولید و بازرگانی استیل پاسارگاد انواع محصولات استنلس استیل مثل لوله استیل ، تجهیزات استیل ، شیرآلات استیل ، اتصالات استیل و سایر محصولات استیل را مطابق با استانداردها عرضه می‌کند. ما همراه با این محصولات ضمانت اصالت کالا به شما ارائه می‌دهیم تا خیالتان بابت کیفیت و کارایی آن‌ها راحت باشد. برای گرفتن راهنمایی بیشتر و مشاوره رایگان پیش‌ از خرید می‌‌توانید با استیل پاسارگاد تماس بگیرید؛ کارشناسان ما آمادۀ پاسخگویی به تمامی سوالات شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *