انواع شیر پروانه‌ ای استیل کدامند؟

شیر پروانه ای استیل برای باز و بست و کنترل جریان سیالات در صنایع مختلف به کار می‌رود. در واقع این نوع شیر، جریان انتقال سیالات را به طور دقیق کنترل می‌کند. یکی از چالش‌های خرید شیر پروانه ای، انتخاب نوع مناسب است. اینکه کدام مدل را بر اساس نیاز و شرایط فعلی خود باید خریداری کرد. در ادامه این مقاله استیل پاسارگاد، انواع شیر پروانه ای استیل را به طور کامل معرفی کرده‌ایم.

انواع شیر پروانه ای استیل

قبل از ادامه، مقاله شیر پروانه ای چیست را مطالعه کنید. انواع شیر پروانه ای استیل شامل موارد زیر است:

شیر پروانه ای ویفر

یک نوع شیر پروانه ای مقرون به صرفه که باید به انتهای دو لوله و با استفاده از پیچ‌های بلند به سیستم لوله کشی وصل شود. برای اتصال ایمن این نوع شیر، از واشرها و حلقه‌ها در دو طرف ورودی و خروجی استفاده می‌شود. البته باید به این نکته دقت کنید که این نوع شیر را نمی‌توان در پایان خط لوله یا شیر ایزوله نصب کرد. همچنین برای تعمیر، باید جریان دو طرف لوله را قطع شود.

ویژگی های شیر پروانه ای ویفر

  • دارای دو یا چند سوراخ برای نصب راحت
  • وزن سبک
  • قیمت پایین

 

شیر پروانه ای استیل لاگ

این نوع شیر دارای لاگ رزوه ای در قسمت بیرونی است که بین دو فلنج لوله به سیتسم لوله کشی وصل می‌شود. برای نصب محکم هم از پیچ و مهره استفاده می‌شود. امکان استفاده از شیر پروانه ای لاگ در انتهای خط لوله وجود دارد. همچنین برای تعمیر نیازی به اختلال در مسیر جریان دو طرف لوله وجود نیست. البته وزن آن نسبت به بقیه سنگین است.

 

ویژگی های شیر پروانه ای استیل لاگ:

  • دارای سوراخ پیچ برای اتصال به فلنج
  • استفاده در انتهای لوله
  • استحکام کمتر نسبت به نوع ویفر

 

شیر پروانه ای دوبل فلنج

شیر پروانه ای دوبل فلنج دارای دو سر فلنجی در ورودی و خروجی است که با استفاده از پیچ و مهره به لوله‌ها متصل می‌شود. در لوله‌هایی که سیالات با فشار بالا منتقل می‌شوند، این نوع شیر به کار می‌رود.

 

ویژگی های شیر پروانه ای دوبل فلنج:

  • وزن بیشتر به دلیل استفاده از پیچ و مهره زیاد
  • دارای یک صفحه فلنج در دو طرف شیر

 

شیر پروانه ای جوش لب به لب

از این نوع شیر در نقاطی که نیاز به تعمیر و باز شدن نباشد، استفاده می‌شود. برای اینکه جدا کردن اتصال جوشی هزینه‌بر است. از شیر پروانه ای جوشی برای باز و بست حرکت سیالات خطرناک با میزان اسیدی بالا به کار می‌رود.

 

ویژگی های شیر پروانه ای جوشی

  • استفاده برای فشارهای بالا
  • به کار نبردن روکش پلاستیکی برای تجهیزات داخلی

 

شیر پروانه ای استیل هم مرکز

در این نوع شیر خط مرکزی ساقه با ورودی لوله هم مرکز است که این مساله به دلیل عبور ساقه از خط مرکزی دیسک است. از شیر پروانه ای استیل هم مرکز برای انتقال سیالات در فشار و دمای پایین استفاده می‌شود.

البته ممکن است که شما با دسته دیگری از شیرهای پروانه ای روبرو هستید که شامل موارد زیر است:

شیر پروانه ای دسته اهرمی

شیر پروانه ای دسته اهرمی دارای دسته و قفل اهرمی است که به صورت دستی کنترل می‌شود. از این نوع شیر در باز و بست نرمال سیالات به کار می‌رود. به شیر پروانه ای دسته اهرمی، شیرهای یک چهارم چرخشی می گویند. به این معنا که اگر دیسک به اندازه یک چهارم چرخانده شود، جریان متوقف شده یا مسیر جریان باز می‌شود.

انواع شیر پروانه ای دسته اهرمی شامل موارد زیر است:

از مهم‌ترین ویژگی‌های شیر پروانه ای دسته اهرمی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت در برابر زنگ زدگی و پوسیدگی
  • سازگار با محیط زیست
  • رافنس زیر 0.4 (Ra<0.4)
  • ساخته شده با استیل 316L
  • مطابق با استاندارد ASME BPE / SMS

 

شیر پروانه ای کلاچ دار

یکی دیگر از انواع شیر پروانه ای است که قابلیت ترمز در 12 حالت متفاوت را دارد. نوع اتصال این شیر از یک سمت به صورت رزوه ای و از سمت دیگر به صورت جوشی است. همچنین شیر پروانه ای کلاچ دار قابلیت تحمل دمایی 67- تا 232 درجه را دارد. انواع شیر پروانه ای کلاچ دار شامل شیر پروانه ای کلاچ دار، شیر پروانه ای کلاچ دار یک سر مهره و شیر پروانه ای کلاچ دار دو سر مهره است.

شیر پروانه ای پنوماتیک

شیر پروانه ای پنوماتیک در کارخانه‌های مواد غذایی در سیستم‌های لوله کشی برای جداسازی و کنترل جریان به کار می‌رود. این شیر به صورت خودکار و بر اساس دستور تابلو PLC باز و بسته می‌شود. این نوع شیر به صورت جوشی به لوله‌ها متصل می‌شود.

شیر پروانه ای استیل دارای انواع متعددی است که هر یک در صنایع مختلفی به کار می‌روند. در این مقاله سعی کردیم تا شما را با انواع شیر پروانه ای استیل و تا حدی با کاربردهای آن‌ها آشنا کنیم. البته می‌توانید تمامی  انواع این مدل  شیرآلات استیل را در صفحه شیر پروانه ای استیل پاسارگاد مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *