استنلس استیل در صنایع رنگرزی و رب‌ سازی چه کاربردی دارد؟

دو صنعت رنگرزی و رب سازی از صنایعی هستند که محصولات استیل از جمله لوله و اتصالات در آن‌ها، برخلاف تصور عموم، زیاد استفاده می‌شود. از این رو انتخاب استنلس استیل مناسب اهمیت زیادی دارد. در این مقاله نکات انتخاب، کاربرد و ویژگی‌های استیل برای صنایع رنگرزی و رب سازی را به صورت جداگانه نوشته‌ایم.

استنلس استیل در صنعت رنگرزی

صنعت رنگرزی از ابتدا تاکنون تغییرات زیادی را به خود دیده است. یکی از مواردی که باعث این تغییرات شده، استفاده از محصولات استیل است. رنگرزی دیگر مانند گذشته به صورت سنتی انجام نمی‌شود و در بیشتر کارخانه‌ها، از وسایل مکانیزه و محصولات استیل مانند لوله استیل و اتصالات استیل برای انتقال انواع رنگ و دیگر مواد استفاده می‌شود؛ برای مثال، یکی از مهم‌ترین محصولات استیل که در صنعت رنگرزی به کار می‌رود، مخزن استیل و تجهیزات جانبی آن از جمله درب مخزن استیل است. از این رو انتقال ایمن در این صنعت اهمیت زیادی دارد که با محصولات استیل می‌توان به این انتقال ایمن دست پیدا کرد.

صنایع استیل چه کاربردی در صنعت رنگرزی دارد؟

ممکن است که برای شما این سوال پیش بیاید که استفاده از محصولات استیل چه کاربردی در صنایع رنگرزی دارد. در پاراگراف بالایی به یک کاربرد اشاره کردیم که آن مخزن استیل برای نگهداری رنگ‌ها است.

البته اگر بخواهیم کاربردها را بدانیم، شاید بهتر است که چند نکته را در نظر بگیریم. دانستن این نکات به شما در شناخت کاربرد محصولات استیل در صنعت رنگرزی کمک زیادی خواهد کرد. اولین نکته خاصیت اسیدی رنگ‌ها است. رنگ‌های مصنوعی دارای خاصیت اسیدی هستند که برای رنگ کردن پشم و غیره به کار می‌روند. البته خاصیت اسیدی به صورتی نیست که مواد رنگ شده را نابود کند یا باعث آسیب شود؛ اما به هر حال این خاصیت اسیدی در دراز مدت می‌تواند بر لوله‌ها و مخازن تاثیر منفی بگذارد. از این رو باید محصولات استیل مقاومت بالایی داشته باشند. آلیاژهای متعددی برای استفاده وجود دارد؛ اما بهترین آلیاژها شامل 304 و 316 هستند که مقاومت بالایی در برابر خوردگی ناشی از مواد شیمیایی دارند.

نکته بعدی دیگر اینکه رنگ‌ها می‌توانند روی استیل بمانند؛ از این رو داشتن سطح صاف اهمیت زیادی دارد. متاسفانه بعضی استیل‌های موجود در بازار دارای درزها و شکاف‌هایی هستند که مواد و ذرات را به خود می‌گیرند. برای همین در انتخاب استیل باید دقت زیادی کرد. بهترین استیل برای استفاده گریدهای 304L و 316L هستند.

استنلس استیل در صنعت رب سازی

احتمالا برایتان پیش آمده که رنگ رب خریداری شده، نسبتاَ کدر بوده است؛ بدون اینکه تاریخ انقضای آن گذشته باشد. متاسفانه بعضی تولیدکنندگان نسبت به محصولات استیل به کار رفته در فرآیند ساخت رب دقت نمی‌کنند و از نمونه‌هایی باکیفیت پایین یا غیرمتناسب استفاده کنند.

صنعت رب سازی از صنایع غذایی است که حتما آلیاژ به کار رفته در ساخت آن‌ها باید از نوع 304L یا  316L باشد. دلیل اصلی سطح صاف و مقاوم این نوع آلیاژ در برابر جذب مواد آلاینده و میکروب‌ها است. علاوه بر این رافنس این نوع استیل بسیار پایین است و برای همین کمترین میزان آلودگی را به خود می‌گیرد. همین مسئله باعث می‌شود تا میزان شست وشوی محصولات استیل بسیار راحت شود.

از کدام آلیاژها استفاده کنیم؟

شما می‌توانید گریدهای متنوعی از محصولات استیل را در بازار مشاهده کنید؛ اما بهترین گرید برای صنایع رنگرزی و رب سازی، 304 و 316 و همچنین 304L و 316L است. هر نوع محصول استیلی که بخواهید استفاده کنید، باید ویژگی های مورد نظر را داشته باشد که این چند گرید بهترین نوع هستند.

شما در استیل پاسارگاد می‌توانید تمامی محصولات استیل با کیفیت بالا و مناسب صنایع رنگرزی و غذایی را پیدا کنید. تمامی محصولات علاوه بر داشتن بهترین ویژگی‌ها، مطابق با استانداردهای جهانی ASTM و ASME BPE هستند. در دسته محصولات می‌توانید انواع مختلف را مشاهده کنید. همچنین کارشناسان ما کنار شما هستند تا به تمامی پرسش‌هایتان پاسخ کامل دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *