اتصالات فرول استیل چیست؟

اتصالات فرول باعث اتصال لوله‌ها در سیستم هیدرولیک یا پنوماتیک می‌شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اتصالات فرول استیل، مقاومت بالای آن‌ها در برابر بخش به‌ویژه در برابر فشار، لرزش و تغییرات دمای بالا است. همین مسئله باعث می‌شود تا از بروز نشتی جلوگیری کند. البته اتصالات فرول به دو نوع تک و دوبل فرول تقسیم می‌شوند. اتصالات تک فرول برای محیط‌های کم‌فشار استفاده می‌شوند که قیمت ارزان‌تری هم دارند. اتصالات دوبل فرول برای محیط‌های با میزان فشار بالا که آب‌بندی اهمیت زیادی دارد، استفاده می‌شود.

در ادامه انواع فرول استیل را توضیح داده‌ایم. هرچند این مقاله کوتاه است؛ اما تلاش کردیم تا مهم‌ترین نکاتی را که شما باید در خصوص فرول استیل بدانید، بنویسیم.

اتصالات تک فرول و دوبل فرول چیست؟

اتصالات تک فرول دارای یک حلقه (B) هستند که فشار آب‌بندی را در برابر بدنه اتصال فرول (C) و لوله ایجاد می‌کند. همان‌طور که مهره فشاری (A) سفت می‌شود، شانه داخل با انتهای پشتی فرول متصل می‌شود که این مسئله باعث اتصال قوی فرول می‌شود.

اتصال دوبل فرول دارای دو فرول است. فرول جلو (C) قطعه بزرگ‌تری است که در عمق بدنه قرار می‌گیرد. حلقه پشتی (B) کوچک است و با مهره فشاری (A) اتصال دارد. فرول جلویی با فشرده‌سازی بین لوله و بدنه باعث برقرار اتصال می‌شود (D). همچنین فرول پشتی به لبه سربی سخت شده مجهز است که باعث می‌شود تا فلز نرم‌تر، لوله را بگیرد. این چسبندگی به‌طور مؤثر از لغزش لوله تحت‌فشار بالا جلوگیری می‌کند و همچنین کنترل سیال ایمن را تضمین می‌کند.

تفاوت اتصال تک فرول و دوبل فرول چیست؟

در ادامه تفاوت بین اتصال تک فرول و دوبل فرول را توضیح داده‌ایم:

  • همان‌طور که از نام این دو مشخص است، اتصالات تک فرول و دوبل فرول دارای یک و دو فرول هستند. همین تفاوت اولیه و کوچک بر ظاهر و کاربرد هر یک تأثیرگذار بوده است.
  • با سفت تر شدن مهره در اتصالات تک فرول، فرول وارد داخل مواد لوله می‌شود که مهره وموم و چسبندگی محکم را تضمین می‌کند. در دوبل فرول، فرول جلویی باعث ایجاد مهره وموم و فرول عقبی باعث چسبندگی می‌شود. همان‌طور که مهره سفت می‌شود، فرول جلو به بدنه اتصال فشار داده می‌شود و یک مهروموم قوی را تشکیل می‌دهد که در نهایت باعث توزیع بار مکانیکی می‌شود.
  • اتصال تک فرول فشاری به میزان 344 بار را وارد می‌کند؛ در حالی که فشار در نوع دوبل فرول به صورت یکنواخت وارد می‌شود و از مهروموم و چسبندگی قوی‌تری بهره می‌برد که این مسئله باعث تحمل فشار تا 689 بار خواهد شد.
  • اتصال تک فرول دارای یک دستگیره فشرده و سبک وزن در قسمت پشتی است که باعث ایجاد مهروموم می‌شود. این ویژگی باعث مقاومت بالای این نوع اتصالات در برابر لغزش است. در صورتی که لرزش بر مقاومت اتصالات دوبل فرول تأثیر می‌گذارد و برای همین بهتر است که در کاربردهایی با میزان لرزش بالا از این دوبل فرول استفاده نشود.
  • طراحی دوبل فرول به صورتی است که امکان استفاده مجدد وجود دارد؛ در صورت استفاده دوباره از تک فرول دارای محدودیت‌های زیادی است. در واقع در بیشتر مواقع امکان‌پذیر نیست.
  • آب‌بندی تک فرول در فشار و تنش‌های بالا کمتر از دوبل فرول است.
  • قیمت تک فرول نسبت به دوبل فرول کمتر است. البته این دلیل نمی‌شود که از تک فرول استفاده کنید؛ بلکه باید کاربرد و هدف خود را در نظر بگیرید.
  • از اتصالات تک فرول در تصفیه آب، کاربردهای پنوماتیک، ابزار دقیق و سیستم‌های کنترل و سیستم‌های لوله‌کشی و گرمایش استفاده می‌شود. اتصالات دوبل فرول در محیط‌های پرفشار، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، کاربردهای آزمایشگاهی و تحقیقاتی و صنایع هوافضا کاربرد دارد.

اینکه از کدام نوع اتصالات استفاده کنید، به هدف و شرایط کاری شما بستگی دارد. در این مطلب سعی کردیم تا دو دسته اصلی اتصالات استیل را برای شما بنویسیم. شما می‌توانید برای خرید انواع محصولات و اتصالات استیل فرول دار به صفحه محصولات استیل پاسارگاد مراجعه کنید و برای خرید با کارشناسان تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *